چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش به روش معکوس بر انگیزشتحصیلی درس ریاضی دانشآموزان ابتدایی صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود که در گروه کنترل روش آموزشسنتی بود و در دو گروه آزمایش روش کلاس معکوس اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان پسر و دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان تالش در سال تحصیلی 99- 1398 تشکیل میدادند. نمونه این پژوهش شامل 42 نفر دانشآموزان پسر و دختر پایه ششم ابتدایی، شامل 23 نفر گروه آزمایش و 19 نفر گروه کنترل میباشد، که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. بدین صورت که ابتدا دو مدرسه از بین مدارس ابتدایی شهرستان تالش که در دسترس بودهاند انتخاب و سپس از هر مدرسه کلاس پایه ششم که شامل دانشآموزان پسر و دختر بودند و حجم تقریبا برابری داشتند انتخاب شدند. دانشآموزان هر کلاس در دو گروه آزمایش معکوس و گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه انگیزشتحصیلی هارتر استفاده شد. ضرایب پایایی پاره مقیاسهای این ابزار با استفاده از فرمول 20 کودر-ریچاردسون بین 05/0 تا 830/0 گزارش شد. همچنین برای بررسی دادهها از آزمون آماری آنالیز کواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که فرضیههای پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش معکوس بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان مورد تایید قرارگرفته است و دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پس آزمون، انگیزش تحصیلی بیشتری داشتند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که روش آموزش معکوس بر انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان، اثربخش است.
The aim of this study was to investigate the effect of inverse education on motivation of elementary students in mathematics. The research method was quasi-experimental, which was a traditional teaching method in the control group and the reverse class method was performed in the two experimental groups. The statistical population of the study consisted of male and female students in the sixth grade of elementary school in Talesh city in the academic year 1398-99. The sample of this study includes 42 male and female students of the sixth grade of elementary school, including 23 in the experimental group and 19 in the control group, who were selected by available sampling method. In this way, first two schools were selected from the primary schools of Talesh city that were available and then from each school of the sixth grade which included male and female students and had an almost equal volume. Students in each class were examined in two groups of reverse experiment and control group. Harter's motivational motivation questionnaire was used to collect data. The reliability coefficients of the scales of this instrument were reported between 0.05 to 0.830 using the 20-coder-Richardson formula. Multivariate analysis of covariance was also used to analyze the data. The results showed that the research hypotheses about the effectiveness of reverse education on students' academic motivation were confirmed and the students in the experimental group had more academic motivation than the students in the control group in the post-test. Therefore, it can be concluded that the reverse education method is effective on students' academic motivation in mathematics.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر آموزش معکوس بر انگیزه تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان ابتدایی مهدی معینیکیا 1 ، پدرام قربانزاده* 2 ، افشین عابدینیا 3 دریافت : 20 اسفند ماه1399 پذیرش : 20 اردیبهشت 1400 چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش به روش معكوس بر انگيزشتحصيلي درس ریاضی دانشآموزان ابتدایی صورت گرفته است.
از آنجایی که انگیزه تحصیلی مستقیمآ با میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در ارتباط است، لازم است برای ایجاد یک نظام آموزشی موفق و پویا به این امر مهم توجه بیشتری شود.
در پژوهشی دیگر (Moazami, 2017) با هدف مقایسه روش آموزش کلاس معکوس و روش تدریس سنتی در یادگیری درس فیزیک دانشآموزان دختر دهم متوسطه به این نتیجه رسید که استفاده از شیوة کلاس معکوس باعث بالارفتن یادگیری سطحی و مفهومی میشود و دامنة تفکر و خلاقیت و عمقینگری به دروس را زیاد میکند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش معکوس بر انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان ابتدایی انجام گرفته است.
این نتیجه نشان دهنده تأثیر روش آزمایشی آموزش معکوس بر نمرات ریاضی دانشآموزان است و میزان تأثیر 63/1 درصد، میباشد.
این نتیجه نشاندهنده تأثیر روش آزمایشی آموزش معکوس بر انگیزه تحصیلی دانشآموزان است و میزان تأثیر 43/1 درصد، میباشد.
Effect of electronic bag software on achievement motivation of middle school student, Journal of information and communication technology in education.
Comparison of the effect of flipped classroom teaching method and traditional teaching method in learning Physics course in high school students, collections of papers of the Third National Conference of Educational Sciences in Iran, Qom.