چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی الگوی یادگیری مشارکتی بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان دختر انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر ماکو در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 458 نفر بودند. از این جامعه، نمونه ای به حجم 60 نفر (30 نفر برای هر گروه) به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب و به تصادف در دو گروه یادگیری مشارکتی و روش سنتی جایگزین شدند. شرکت کنندگان دو گروه در مراحل پیش و پس آزمون مقیاس یادگیری خودراهبر (SDL) را تکمیل و در این اثناء آزمودنی های گروه آزمایش طی 24 جلسه 45 دقیقه ای با استفاده از الگوی یادگیری مشارکتی به روش جیگساو تحت آموزش قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام گرفت. تحلیل داده ها نشان داد که استفاده از الگوی یادگیری مشارکتی منجر به تفاوت معنیدار بین گروهها در نمره کل یادگیری خودراهبر به میزان 77 درصد، و در مولفه خودکنترلی به میزان 55 درصد، خودمدیریتی به میزان 64 درصد و رغبت برای یادگیری به میزان 43 درصد شده است. با توجه به نتایج بدست آمده می توان مطرح کرد که الگوی یادگیری مشارکتی بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان موثر بوده و منجر به افزایش نمرات یادگیری خودراهبر و مولفه های آن شامل خودکنترلی، خودمدیریتی و رغبت برای یادگیری در گروه آزمایش شده است.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cooperative learning patterns on self-directed learning in female students. The present study is a semi-experimental study with pretest-posttest and control group design. The statistical population of this study included all female students of the 6th grade elementary school in Maku city in the academic year of 2017-2018 to number of 458 people. From this population, a sample of 60 individuals (30 people per group) was selected by cluster sampling method and randomly replaced in two cooperative learning and traditional groups. Participants of the two groups completed the self-directed learning scale (SDL) in the pre and post test stages and meanwhile, the subjects of experimental group were trained in 24 sessions of 45 minutes using jigsaw's cooperative learning pattern. Data analysis was performed using covariance analysis in spss program. Data analysis showed that the use of cooperative learning patterns led to significant difference between groups in the total score of self-directed learning at a rate of 77%, and self-control component of 55%, self-management 64%, and desire for learning 43%. Regarding the results, it can be argued that the cooperative learning patterns has been effective in student self-directed learning and has led to an increase in self-directed learning scores and its components include self-control, self-management, and desire for learning in the experimental group.
خلاصه ماشینی:
Suteja, Holman, Wedagama & Suthanaya 3.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش واسطه اي فراشناخت در رابطه بين کارکردهاي اجرايي و يادگيري خودتنظيم در دانش آموزان انجام شد.
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين ابعاد کارکردهاي اجرايي با راهبردهاي شناختي و راهبردهاي فراشناختي يادگيري خودتنظيم رابطه منفي و معنيداري وجود دارد.
در يک جمع بندي کلي يافته هاي پژوهش نشان داد که بين ابعاد کارکردهاي اجرايي شامل خطاي درجاماندگي و خطاي کل با راهبردهاي شناختي و راهبردهاي فراشناختي يادگيري خودتنظيم رابطه منفي و معنيداري وجود دارد.
همچنين ، با کاهش نمرات افراد در کارکردهاي اجرايي (خطاي درجاماندگي و خطاي کل )، نمرات آن ها در باورهاي فراشناخت منفي (شامل باور نگراني مثبت ، باور نگراني منفي، اطمينان شناختي ضعيف ، لزوم کنترل افکار، خودآگاهي شناختي) کاهش يافته و به دنبال اين کاهش نمرات يادگيري خودتنظيم افزايش مي يابد.
همچنين ، با کاهش نمرات افراد در کارکردهاي اجرايي (خطاي درجاماندگي و خطاي کل )، نمرات آن ها در باورهاي فراشناخت منفي (شامل باور نگراني مثبت ، باور نگراني منفي، اطمينان شناختي ضعيف ، لزوم کنترل افکار، خودآگاهي شناختي) کاهش يافته و به دنبال اين کاهش نمرات يادگيري خودتنظيم افزايش مي يابد.
Investigating the relationship between self-regulated learning strategies and types of goal orientation with students' academic achievement.
The relationship between learning self- regulation and metacognitive reading strategies with second language learning problems in bilingual students (structural model fit).
The Relationship between Metacognitive Learning Strategy and Control Source with Students' Academic Achievement, Bi-Quarterly Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 8(5): 329-323 [In Persian].