چکیده:
هدف این پژوهش ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده برای کارکنان شبکه تعاونی عشایری استان ایلام است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه انجام توصیفی – تحلیلی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان و مدیران تعاونی های عشایری استان ایلام به تعداد 30 نفر می باشند که حجم نمونه آماری به روش تمام شمار30 نفر انتخاب شدهاند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته بر اساس مدل کرک پاتریک و پیش آزمون _ پس آزمون برای سنجش سطح یادگیری استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ ( برای هر سه سطح واکنش، رفتار، نتایج بالاتر از 0.7) تأیید شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون کلموگروف – اسمیرنوف برای سنجش نرمال بودن داده ها و آزمون t تک نمونه ای برای سنجش سطوح واکنش، رفتار و نتایج و آزمون t مستقل برای سنجش سطح یادگیری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد واکنش کارکنان نسبت به دوره های آموزشی برگزار شده مثبت بوده است؛ نمره های پیش آزمون – پس آزمون با تفاوت میانگین 7.78 در حد مطلوب ارزیابی شد؛ از دیدگاه مدیران سطح رفتار با میانگین 4.2 در سطح بالاتر از متوسط و نتایج با میانگین 3.26 در سطح متوسط ارزیابی شد. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهند در هر چهار سطح ارزیابی مدل پاتریک که عبارتند از: واکنش کارکنان نسبت به دوره های آموزشی، یادگیری حاصل شده از دوره های آموزشی، تغییرات رفتاری در کارکنان و تغییرات در عملکرد سازمان، دوره های آموزشی تخصصی برگزار شده برای کارکنان شبکه تعاونی عشایری استان ایلام در سال 1397، اثربخشی بوده است.