چکیده:
ادعاهایی پیرامون نحوه چینش مصحف حضرت امیر(ع) بدون شواهد متقن، موجود میباشد که لازم میآید بار دیگر مورد واکاوی قرار گیرد تا از رهگذر اسقاط اعتبار آنها، شبهات و ابهامات موجود پیرامون چینش سور در قرآن و نیز توقیفی بودن این امر پاسخ داده شود. در این صورت خدعه دشمنان علیه مولای متقیان مبنی بر بر هم زدن نظم توقیفی سور و نیز اعتبار بخشی کاذب به خلفای ثلاثه که همان همت گماردن بر ساماندهی به چینش سورههای پراکنده قرآن کریم میباشد، پاسخ داده میشود. تحقق این امر با استناد به دلایل متقن عقلی و نقلی ضرورت همسان بودن مصحف با قرآن نازل شده و قرآن موجود و نیز عصمت حضرت امیر(ع) و همچنین بررسی متن و سند این مدعیات صورت خواهد پذیرفت. روش تحقیق توصیفی بوده تا در نهایت با مطالعات کتابخانهای و استفاده از منابع متعدد چاپی و اینترنتی به نتیجه مورد نظر راه یابیم. از این رو برای یافتن پاسخ سؤالات پژوهش با مراجعه به منابع کهن و جدید به ریشهیابی این دیدگاه پرداخته و باطل بودن آن را از منظر تاریخی، حدیثی و متنی اثبات کردهایم.
There are claims about the arrangement of Mus'hef of the Amir (AS) without convincing evidence, which need to be re-examined in order to answer the doubts and ambiguities about the arrangement of form in the Qur'an and success of this issue. In this case, the deception of the enemies against the Mawla Motaghiyan to disrupt the confiscation order of the Holy Qur'an and also to falsely validate the three caliphs, which is the same effort to organize the order of the scattered Surahs of the Holy Qur'an, to be answered. The realization of this matter will be done by citing sound rational and narrative reasons, the necessity of the Mus'hef being identical with the Qur'an, and the existing Qur'an, as well as the infallibility of the Amir (AS), as well as the text and document of these claims. The research method is descriptive so that we can finally reach the desirable result by the library studying and using various printed and internet sources. Therefore, in order to find the answers to the research questions, by referring to old and new sources, we have traced the roots of this view and proved its invalidity from a historical, hadith and textual perspective.
خلاصه ماشینی:
حال اين پرسش پيش ميآيد که اين همـاهنگي حاصـل علـم اسـت يـا تصادف و اتفاق ؟ اگر حاصل علم است از علم محدود بشري در جامعه نزول نشأت گرفتـه و يا علم ذاتي و ازلي باري تعالي؟ از ديگر سو بحثي مطرح است پيرامون اجتهادي بودن چينش سوره هـا و يـا تـوقيفي بودن آن ؛ اجتهادي بودن اين امر طبق ادلـه مـتقن مـردود تلقـي مـيشـود هرچنـد کـه طرفداران زيادي همواره دارد که در متن به برخي از اين ادله اشاره خواهد شد ليکن اگـر توقيفيت با استناد به دلايل و شواهد اثبات گردد، هرگونه جابه جايي در ترتيب سـوره هـا مستلزم وقوع تحريف است که علاوه بر تغيير در ساختار ظاهري قرآن ، با توجه به تناسب ٣٤٠/ فصلنامه مطالعات قرآني، سال دوازدهم ، شماره ٤٦، تابستان ١٤٠٠ سوره ها، تغيير در محتوا و معنا را نيز در پي خواهد داشت .
اضافه شدن اين مطالب جهت توضيح و تفسير بوده و مخالفتي با عقـل و نقـل نـدارد؛ اما چينش سوره ها و يا آيه ها برحسب ترتيب نزول مخالف عقل است بنا بـه دلايلـي کـه بررسي و نقد ديدگاه مشهور درباره ترتيب مصحف امام علي عليه السلام / ٣٥٣ ذکر خواهد شد و از سويي با پذيرش توقيفي بودن چيـنش ، هرگونـه تغييـر در ايـن امـر مستلزم راهيافت تحريف ميباشد که امري به دور از ذهن و مخالف حکمت است .