چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دولت اسلامی در اقناع افکار عمومی با تاکید بر الگوی اخلاقی رسانههااست.این تحقیق با روش تحلیل دادهبنیاد و با مطالعه در قرآن و برخی از احادیث، ضمن توجه به تفاوت اقناع اخلاقی با شگردهای فریبکارانه، الگوی اخلاقی رسانهها در اقناع افکار عمومی را ارائه و نشان داد که نظام اسلامی برای همراهی مستمر افکار عمومی ناگزیر موظف به استخدام و نظارت بر رسانههایی سازگار با مدل مذکور است. ارائه الگو بر محور ارکان ارتباطات و مشتمل بر اصول و شاخصهای اخلاقی میباشد که خیرخواهی و صداقت فرستنده، استحکام و شفافیت پیام و تکریم مخاطبان و رعایت سطح فهم آنها، اصول اخلاقی آن بوده و هر کدام دارای شاخصهایی هستند که رسانهها اخلاقاً موظف میباشند در تمام مراحل طراحی، بستهبندی و ارائه پیام اقناعی طبق آنها عمل کنند و حق استفاده از شگردهای ضد اخلاقی را در اقناع ندارند، زیرا میزان اخلاقی مکانیزم اقناع، همراهی افکار عمومی را درپی خواهد داشت.
The purpose of the present study is to review the role of government in persuading public opinion with emphasis on the moral model of the media. This research, using data analysis and studying the Qur’an and some traditions, with regard to the difference between moral persuasion and deceitful strategies, presented the ethical model of media to persuade public opinion and showed that it is inevitable for the Islamic government to employ and oversee some media compatible with the abovementioned model in order to continually accompany them. This model relies on the basics of communication and involves ethical principles and indices such as benevolence and honesty of the broadcaster, validity and transparency of the message, respect for the audience, and observation of their level of understanding. Each of the above principles has some criteria according to which the public media are ethically compelled to act through all stages of designing, packaging, and presenting the persuasive messages so they do not have a right to use unethical strategies for public persuasion because the morality of persuasion mechanism keeps the public opinion stay tuned.
خلاصه ماشینی:
ارائه الگو بر محور اركان ارتباطات و مشتمل بر اصول و شاخصهای اخلاقی میباشد كه خيرخواهی و صداقت فرستنده، استحكام و شفافيت پيام و تكريم مخاطبان و رعايت سطح فهم آنها، اصول اخلاقی آن بوده و هر كدام دارای شاخصهايی هستند كه رسانهها اخلاقاً موظف میباشند در تمام مراحل طراحی، بستهبندی و ارائه پيام اقناعی طبق آنها عمل كنند و حق استفاده از شگردهای ضد اخلاقی را در اقناع ندارند، زيرا ميزان اخلاقی مكانيزم اقناع، همراهی افكار عمومی را درپی خواهد داشت.
پژوهش حاضر درصدد است با تصریح بر وظیفه حاكمیت اسلامی در اقناع افكار عمومی و استفاده از رسانهها در این جهت، الگوی اخلاقی رسانهها را ارائه كند و بر این نكته تاكید نماید كه رسانهها برای كمك به حاكمیت در جهت اقناع مخاطبان وظیفه دارند در تمام مراحل طراحی، بستهبندی و ارائه پیام طبق ارزش و الزامهای اخلاقی، عمل كنند.
منظور این تحقیق از الگوی اخلاقی، اقناع توسط رسانهها، طراحی و ارائه الگویی است كه كاربست آن در مقام عمل علاوه بر آنكه مكانیزم اقناع افكار عمومی توسط دولت و رسانهها را كارآمدتر و اثربخشتر مینماید، استفاده از اصول و شاخصهای اخلاقی و ناگزیر كاربرد شیوههای اخلاقی اقناع سبب اعتمادسازِی و همراهی مردم با سیاستگذاریهای دولت اسلامی میگردد.
هرچند درباره اقناع تعاریف متعددی ارائه شده، این تحقیق بر تعریف عملیاتی اقناع تصریح دارد و آن را فراگرد تأثیرگذاری اخلاقی و هوشمندانه بر افكار عمومی میداند که دولت اسلامی با استفاده از رسانهها، با كاربست شیوههای اخلاقی اقناع كه شامل اصول و شاخصهای اخلاقی است، در جهت اعتمادسازی، رضایت و همراهی مردم نسبت به مسائل مختلف میكوشد.