چکیده:
مهمترین شاخصهای تحقق بند اول و دوم سیاستهای اقتصاد مقاومتی، توسعه کارآفرینی در شرکتهای دانش بنیان است. درسالهای اخیر، فناوری اطلاعات به کمک کارآفرینی آمده و مبحث کارآفرینی دیجیتال مطرح شده است. با شیوع کووید-19 و وجود تحریمها، ضرورت توسعه این نوع کارآفرینی بیش از پیش احساس میشود. هدف از این پژوهش طراحی مدلی برای توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانش بنیان کوچک و متوسط، در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیتهای درونی و پیشتازی اقتصاد دانش بنیان است. این پژوهش با مطالعه عمیق ادبیات موضوع، تعداد 147کد مربوط به توسعه کارآفرینی دیجیتال را شناسایی و با استفاده از روشهای کیفی تحلیل مضمون و مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته، با استفاده از نرم افزاMAXQDA ، این کدها را به 29 مضمون پایه و7 مضمون سازمان دهنده تبدیل کرد. در مرحله بعد با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، به مدلسازی مضامین سازمان دهنده و مضامین پایه پرداخته و مدل نهایی توسعه کارآفرینی دیجیتال را در سه بعد زمینهای، ساختاری و محتوایی ارائه نمود. نتایج نشان داد عوامل بعد زمینهای با بیشترین تأثیرگذاری و عوامل بعد ساختاری با بیشترین تأثیرپذیری، نقش مهمی را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط دارا هستند. همچنین پیشنهاد میشود بهمنظور افزایش روند توسعه در این شرکتها، در زمان تدوین استراتژی نوآوری محصولات/خدمات، مدل کسبوکار دیجیتال و پیکربندی منابع بهعنوان عوامل ساختاری با بیشترین تأثیرپذیری، به نقش عوامل زمینهای و محتوایی با بیشترین تأثیرگذاری، توجه ویژه شود.
Main question (or main purpose): The most important indicators for the realization of the first and second paragraphs of the policies of the resistance economy are the development of entrepreneurship in knowledge-based companies. In recent years, information and communication technology has come to the aid of entrepreneurship and the issue of digital entrepreneurship has been raised. With the prevalence of Covid-19 and the existence of sanctions, the need to develop this type of entrepreneurship is felt more than ever. The purpose of this study is to design a model for the development of digital entrepreneurship in small and medium-sized knowledge-based companies, within the framework of the policies of the resistance economy from the perspective of the Supreme Leader based on the use of internal capacities and leadership of knowledge-based economy. research method: This study, by in-depth study of the subject literature, identified 147 codes related to the development of digital entrepreneurship and using qualitative methods of content analysis and semi-structured in-depth interviews with MAXQDA, converted these codes into 29 basic themes and 7 organizing themes. In the next step, using interpretive structural modeling method, the organizational themes and basic themes were modeled and the final model of digital entrepreneurship development was presented in three contextual, structural and content dimensions. findings: The results showed that the contextual factors with the most impact and structural factors with the most impact have an important role in the development of digital entrepreneurship in small and medium knowledge-based companies.