چکیده:
با وجود اینکه مصرف امری مختص جوامع انسانی است، اما تنها در قرن اخیر است که در یک مقیاس بزرگ به عنوان یکی از ویژگیهای بنیادین جامعه ظهور کرده است. بسیاری مصرف را پدیدهای ایدئولوژیک میدانند که در نگهداشت روابط اجتماعی و همچنین حفظ روابط بین مردم و محیط فیزیکیشان نقشی بنیادین ایفا میکند. همچنین مصرف فرهنگی به عنوان یکی از اَشکال مصرف، مستعد ایفای کارکردهای متفاوت اجتماعی میدانند. در مقاله حاضر نیز تأثیرگذاری ویژگیهای اجتماعی و شخصی بر تنوع و فراوانی مصارف و عادات فرهنگی با استفاده از رهیافت «پُرمصرفی» مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش که از لحاظ روش پیمایشی میباشد و با استفاده از ابزار پرسشنامه در شهر شیراز صورت پذیرفته، با استفاده از منابع موجود معیارهای لازم جهت تدوین پرسشنامه، استخراج و با تقسیم 376 پرسشنامه بررسی گردید که میان سرمایههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و متغیرهایی دیگر همچون سن، جنسیت، تحصیلات و غیره با تنوع و فراوانی عادات و مصارف فرهنگی چه رابطهای وجود دارد. از جمله نتایج این تحقیق: تأثیر سرمایههای فرهنگی و اجتماعی بر روی تنوع و فروانی فعالیتها و عادات فرهنگی، تأثیر جنسیت بر روی تنوع عادات فرهنگی، تأثیر وضعیت تأهل بر روی فراوانی فعالیتهای فرهنگی و مواردی دیگر میباشند.
Although consumption is a matter for human societies, it is only in the last century that it has emerged on a large scale as one of the fundamental features of society. Many consider consumption as an ideological phenomenon that plays a fundamental role in maintaining social relations as well as maintaining relationships between people and their physical environment. Cultural consumption is also considered as one of the forms of consumption, prone to perform different social functions. In the present article, the effect of social and personal characteristics on the diversity and frequency of cultural consumption and habits has been investigated using the "Voraciousness" approach. In this research, which is a survey method and was conducted using a questionnaire in Shiraz, by using the available resources, the necessary criteria for compiling a questionnaire were extracted then divided among 376 people and the relationship among the economic, cultural, social capital and other variables such as age, gender, education, etc. with the diversity and frequency of cultural habits and uses were investigated. The main results mentioned are the effect of cultural and social capital on the diversity and abundance of cultural activities and habits, the effect of gender on the diversity of cultural habits, the effect of marital status on the frequency of cultural activities and other cases.
خلاصه ماشینی:
دراين پژوهش که از لحاظ روش پيمايشي ميباشد و با استفاده از ابزار پرسشنامه در شهر شيراز صورت پذيرفته ، با استفاده از منابع موجود معيارهاي لازم جهت تدوين پرسشنامه ، استخراج و با تقسيم ٣٧٦ پرسشنامه بررسي گرديد که ميان سرمايه هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و متغيرهايي ديگر هم چون سن ، جنسيت ، تحصيلات و غيره با تنوع و فراواني عادات و فعاليت هاي فرهنگي چه رابطه اي وجود دارد.
مفهوم همه چيزخوارگي که براي اولين بار توسط پترسون و سيمکوس (١٩٩٢) ارائه گرديد بر وسعت سليقه هاي فرهنگي در زمينه موسيقي مبتني بود اما کاتز-گرو و ساليوان معيار وسعت و فرواني مشارکت در فعاليت هاي فرهنگي را مد نظر قرار دادند، در واقعُ پرمصرفي ميان مصرف فرهنگي سطح بالا و پائين تمايزي قائل نميشود بلکه بيانگر يکُ بعد کمي از مصرف فرهنگي ميباشد.
در پژوهش حاضر که با استفاده از ابزار پرسشنامه و در ميان شهروندان شهر شيراز صورت پذيرفته ، روابط ميان سرمايه هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و متغيرهايي ديگر هم چون سن ، جنسيت ، تحصيلات و غيره با تنوع و فراواني عادات و مصارف فرهنگي مورد مطالعه قرار خواهد گرفت .
به تصویر صفحه رجوع شود شکل شماره (١): مدل نظري تحقيق بر اساس ديدگاه کاتز-گرو و ساليوان پيشينه پژوهش در زمينۀ مصرف فرهنگي تحقيقات فراواني در داخل و خارج از کشور صورت پذيرفته است که عمدة اين تحقيقات براساس ديدگاه هاي پيير بورديو و يا ريچارد پيترسون بوده اند اما در خصوص نظريهُ پر مصرفي با وجود تحقيقات گسترده در خارج از کشور اما تحقيقات چنداني در داخل کشور صورت نپذيرفته است .