چکیده:
زمینه: اخلاق حرفهای به عنوان شاخهای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن میپردازد و درصدد ارائه شیوهها و دستورالعملهایی است که این تکالیف را برای افراد و گروههای حرفهای تعیین نماید. هدف کلی این پژوهش عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد.
روش: روش پژوهش، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان دوره ابتدائی ناحیه 2 استان یزد تشکیل میدادند که تعداد آنها حدود 1460 نفر بود. تعداد 30 نفر از این معلمان انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه درگیری شغلی و تعهد سازمانی بود. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی تاثیر دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات همه ابعاد (تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری) دارای تفاوت معناداری بودند.
نتیجهگیری: در یک جمعبندی کلی باید گفت که آموزش اخلاق حرفهای به دلیل استفاده از فنونی مانند معرفی اخلاق حرفهای و صحبت درباره فضائل اخلاقی انضباط کاری، وجدان کاری، امانتداری حرفهای و انتقادپذیری، درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان را بهبود بخشیده است.
Background: Professional ethics as a branch of ethical knowledge examines ethical assignments in a profession and its ethical issues and seeks to provide ways and guidelines that determine these assignments for individuals and professional groups. The overall purpose of this study was to determine the effectiveness of professional ethics training on job involvement and organizational commitment of elementary school teachers in Yazd.
Method: The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with experimental group and control group. The statistical population consisted of all elementary school teachers in district 2 of Yazd province with a population of about 1460. Thirty teachers were selected and randomly assigned to two groups of 15 experiment and control. The instrument of this study was Job Inventory and Organizational Commitment Questionnaire. Finally, the collected data were analyzed using covariance analysis.
Results: The findings of the present study showed that professional ethics training affects job engagement and organizational commitment. The research findings also show that the two experimental and control groups have significant differences in terms of scores of all dimensions (emotional commitment, continuous commitment, normative commitment).
Conclusion: Overall, professional ethics training gained more from employing techniques such as introducing professional ethics and talking about ethical virtues of work discipline, work conscience, professional loyalty, and critique of work engagement and organizational commitment.
خلاصه ماشینی:
هدف کلی این پژوهش عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد.
نتایج پژوهش برخی محققان حاکی از این بود که بین اخلاق حرفهای با درگیری شغلی و تلاش افزاینده رابطه مثبت وجود دارد (27).
بر این اساس در این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی پرداخته شده است.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش اخلاق حرفهای بر وضعیت درگیری شغلی و تعهد سازمانی تأثیر دارد.
نتیجهگیری با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای افزایش درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان باید اخلاق حرفهای را به آنان آموزش داد.
Relationship between spiritual leadership and organizational commitment: the mediating role of work ethics.
The relationship between professional ethics and knowledge management and job involvement.
Relationship between professional ethics and organizational commitment of nurses in Ilam province.
The relationship between professional ethics and organizational commitment from the perspectives of nurses of Imam Khomeini hospital in Sari.
Investigating the relationship between professional ethics and organizational commitment among librarians of Khuzestan public libraries.
The relationship between professional ethics and organizational commitment in professors of Kurdistan University of medical sciences.
The relationship between professional ethics and organizational commitment.
The relationship between professional ethics of managers and organizational commitment of teachers in Baharestan language and Robat Karim language school in Tehran province.
Relationship between organizational commitment and professional ethics in academic librarians.
International Journal of Research in Organizational Behavior and Human Resource Management; 3(2): 63-79.