چکیده:
زمینه: توجه به سلامت روان، از جمله وظایف مهمی است که انتظار میرود دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کنار کسب علم به آن توجه ویژه داشته باشند. پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان، رابطهی بین هوش اخلاقی و سلامت روان آنها را مشخص نماید.
روش: پژوهش، کاربردی و شیوهی گردآوری و تحلیل دادههای آن، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعهی پژوهش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد ابرکوه میباشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 299 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد هوش اخلاقی و پرسشنامهی سلامت روان میباشد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: دانشجویان در ابعاد درستکاری، مسئولیتپذیری، بخشش و دلسوزی وضعیت متوسط داشتهاند. همچنین بین هوش اخلاقی و سلامت روان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد و در بین ابعاد هوش اخلاقی، فقط بعد مسئولیتپذیری رابطهی مثبت و معنیدار با سلامت روان دارد.
نتیجه گیری: با توجه به این که هوش اخلاقی اکتسابی است و با سلامت روان مرتبط است، آموزشهایی که منجر به رشد هوش اخلاقی دانشجویان میشود، میتواند موجب افزایش سلامت روان و در نهایت بالا رفتن سطح علمی دانشگاه شود.
چکیده: (ترجمه شده توسط هوش مصنوعی)
الموضوع: الاهتمام بالصحه النفسیه هو من بین المهام الهامه التی یتوقع ان تولیها الجامعات والمراکز التعلیمیه العلیا اهتماما خاصا الی جانب اکتساب العلم. تهدف هذه الدراسه الی تحدید العلاقه بین الذکاء الاخلاقی والصحه النفسیه للطلاب، من خلال تحلیل حاله الذکاء الاخلاقی لدی الطلاب.
الطریقه: البحث تطبیقی، ویستخدم الاسلوب الوصفی فی جمع وتحلیل البیانات، وهو من نوع العلاقات الترابطیه. المجتمع البحثی یتکون من طلاب جامعه بیام نور فی وحده ابرکوه. حجم العینه محسوب باستخدام جدول مورغان ویبلغ 299 شخصا. اسلوب اخذ العینات عشوايی طبقی، واداه جمع البیانات هی الاستبیان القیاسی للذکاء الاخلاقی واستبیان الصحه النفسیه. تم تحلیل البیانات باستخدام معامل الارتباط لبیرسون.
النتايج: کان الطلاب فی حاله متوسطه فی ابعاد النزاهه والمسوولیه والتسامح والتعاطف. واظهرت الدراسه وجود علاقه ایجابیه ذات دلاله احصايیه بین الذکاء الاخلاقی والصحه النفسیه. ومن بین ابعاد الذکاء الاخلاقی، کان بعد المسوولیه فقط مرتبطا بشکل ایجابی وملحوظ بالصحه النفسیه.
الاستنتاج: نظرا لان الذکاء الاخلاقی مکتسب وله علاقه بالصحه النفسیه، فان التعلیمات التی تودی الی تنمیه الذکاء الاخلاقی لدی الطلاب قد تودی الی زیاده الصحه النفسیه ونتیجه لذلک رفع المستوی العلمی للجامعه.
چکیده:
Background: Attention to mental health is one of the important tasks that universities and higher education institutions are expected to pay special attention to. The purpose of this study is to determine the relationship between ethical intelligence and mental health among students.
Method: This is an applied study and method of collecting and analyzing data is descriptive and correlational. The research population of the Payame Noor University is Abarkuh branch. The sample size was calculated on the basis of the Morgan table 299 people. Method of sampling, stratified random sampling and data collection tool, is a standard questionnaire for ethical intelligence and mental health questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient.
Results: Students had moderate status in terms of integrity, responsibility, forgiveness and compassion. There is also a positive and significant relationship between ethical intelligence and mental health. Among the dimensions of moral intelligence, only liability dimension has a positive and significant relationship with mental health.
Conclusion: Given the fact that moral intelligence is acquired and related to mental health, education that leads to the growth of studentschr('39') ethical intelligence can lead to increased mental health and ultimately an increase in the academic level of the university
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان، رابطهی بین هوش اخلاقی و سلامت روان آنها را مشخص نماید.
نتیجهگیری: با توجه به این که هوش اخلاقی اکتسابی است و با سلامت روان مرتبط است، آموزشهایی که منجر به رشد هوش اخلاقی دانشجویان میشود، میتواند موجب افزایش سلامت روان و در نهایت بالا رفتن سطح علمی دانشگاه شود.
در مطالعهای مشخص شد بین هوش اخلاقی و سلامت روان همبستگی معنیداری در دانشجویان وجود دارد (11).
از این رو، پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان، رابطهی هوش اخلاقی با سلامت روان آنان را مشخص نماید.
بحث پزوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و سلامت روان در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور واحد ابرکوه انجام گرفته است.
همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین هوش اخلاقی و سلامت روان دانشجویان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد.
نتایج این پژوهش نشان داد که از بین مؤلفههای هوش اخلاقی، مؤلفهی مسئولیتپذیری با سلامت روان دانشجویان ارتباط مثبت و معنیدارد.
همچنین بین هوش اخلاقی و سلامت روان دانشجویان رابطهی معنیدار وجود دارد.
The effect of moral intelligence and mental health on happiness of students.
The relationship between moral intelligence and job satisfaction with mental health among accountants and financial managers of Mashhad industrial towns.
Investigating the relationship between moral intelligence and mental health of teachers; Case study of teachers in Middle East.
The relationship between emotional intelligence and ethical intelligence with mental health among students Islamic Azad University of Dehdasht Branch.
The relationship between moral intelligence and spiritual intelligence with mental health of Tehran sports municipal sports coaches.