چکیده:
امروزه مادران کودکان کمتوان ذهنی دارای مشکلات هیجانی بسیاری هستند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر طرحوارهدرمانی هیجانی بر بیحسی هیجانی و سادهانگاری هیجانی مادران کودکان کمتوان ذهنی بود. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مادران دارای کودک کمتوان ذهنی کمتر از پانزده سال، شهرستان اردبیل در بهار سال 1399 بود. با مراجعه به اداره بهزیستی شهر اردبیل از بین مراکز توانبخشی و مدارس استثنایی به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله، 4 مرکز و مدرسه انتخاب شد و تعداد 40 نفر از خانوادههای کودکان مبتلا به اختلال کمتوان ذهنی را به روش نمونهگیری تصادفی ساده و همخوان با ملاکهای ورودی پژوهش و متمایل به شرکت در درمان از مرکز بهزیستی شهرستان اردبیل انتخاب کرده و مادران خانواده به صورت گمارش تصادفی در دو گروه، آزمایش (20=n) و کنترل (20=n) قرار گرفتند. گروه آزمایش، 10 جلسه، طرحوارهدرمانی هیجانی گروهی را دریافت کرده اما گروه کنترل دریافتی نداشتند. اعضای دو گروه به مقیاس طرحوارههای هیجانی لیهی(2002) قبل و پس از درمان پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر طرحوارهدرمانی هیجانی بر بیحسی هیجانی (01/0>P) و سادهانگاری هیجانی (01/0>P) معنیدار است. بهعبارت دیگر این درمان باعث کاهش معنادار در نمرات متغیرهای بیحسی هیجانی و سادهانگاری هیجانی در مادران کودکان کمتوان ذهنی مورد مطالعه در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. بهطور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که طرحوارهدرمانی هیجانی میتواند بهعنوان یک درمان موثر در اصلاح بسیاری از طرحوارههای هیجانی مادران کودکان کمتوان ذهنی مورد توجه قرار گیرد.
Today, mothers of mentally retarded children have many emotional problems. Therefore, the aim of this study was the effectiveness of group therapy, schema-based therapy, emotional therapy on emotional anesthesia, and emotional simplification of mothers of mentally retarded children. This was a pre-test-post-test experimental study with a control group. The statistical population of the study was all mothers with mentally retarded children less than 15 years old, Ardabil city in the spring of 1399. By referring to Ardabil Welfare Office, 4 centers and schools were selected from rehabilitation centers and exceptional schools by multi-stage cluster sampling method, and 40 families of children with mental disabilities were selected by sample method. Select simple random sampling in accordance with the criteria for research and willingness to participate in treatment from the welfare center of Ardabil city and place the mothers of the family in two groups of random assignment, experimental (n = 20) and control (n = 20). they got. The experimental group received 10 sessions of group emotional therapy regimen but the control group did not. Members of both groups responded to the Leahy Emotional Schemas Scale (2002) before and after treatment. Analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that the effectiveness of the therapeutic schema based on emotional therapy is significant with emotional anesthesia (P<0/01) and emotional simplification (P<0/01). other results of this cure resulted in a significant reduction in scores of emotional numbness and emotional numbness in mothers of low - power - power children studied in the experiment group compared to the control group. in general, the results of this research show that emotional disorders can be considered as an effective remedy for modifying many of the emotional schemas of mothers of low power.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٤، شماره پياپي ٦١، تير ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(4), 2021 اثربخشي گروه درماني مبتني بر طرحواره درماني هيجاني بر بيحسي هيجاني (کرختي) و ساده انگاري هيجاني در مادران کودکان کمتوان ذهني Effectiveness of Schema-Based Group Therapy Emotional Therapy on Emotional Anesthesia )Numbness( and Emotional Simplification in Mothers of Mentally Retarded Children صفورا کيوانلو Safura Keyvanlo M.
طبق 1 Mental disability 2 Hallahan, Kauffman,Pullen & Badar 3 Mental returdation 4 Kandel&Merrick 5 AlHorany,Younis & Bataineh 6 Glidden, Billings & Jobe 7 Leahy رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٤، شماره پياپي ٦١، تير ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(4), 2021 اين الگو، تفاوت هاي موجود بين افراد ازنظر تفاسير، ارزيابي ها، ميل به اقدام و راهبردهاي رفتاري مربوط به هيجان هاي آنان ، طرحواره هاي هيجاني ناميده مي شود (ليهي ، ٢٠١٥).
٤ بررسي تکليف منزل ، برچسب زني و افتراق هيجان ها از يکديگر، بهنجار سازي تجربه هيجاني، افزايش تحمل احساسات اعتباريابي هيجاني و چالش مختلط ، استعاره انسان کامل ، تلکيف منزل : ثبت مزايا و معايب اين ل وبه که هيجان هاي من غير با طرحواره هاي هيجاني طبيعي هستند و بررسي اينکه آيا افراد ديگري نيز اين هيجان تنها با تجربه مي کنند همراه با توجه 1 Leahy Emotional Schema Therapy Scale 2 Bardeen, Fergus & Orcutt رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٤، شماره پياپي ٦١، تير ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(4), 2021 دردسرساز.