چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش سبک زندگی متناسب با دوران کووید-19 (مبتنی بر مدل بزنف) بر سلامت روان و رعایت پروتکلهای بهداشتی دانشآموزان بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه نهم دبیرستان ابنسینا در شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. از میان آنها، 30 نفر به شیوه نمونهگیری به صورت در دسترس وارد پژوهش شدند و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979) و پرسشنامه محققساخته رعایت پروتکلهای بهداشتی گردآوری شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره، تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و کنترل را در متغیر سلامت روان و زیرمؤلفههای آن و متغیر رعایت پروتکلهای بهداشتی نشان داد (05/0P). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان از آموزش گروهی سبک زندگی مبتنی بر مدل بزنف برای افزایش سلامت روان و رعایت پروتکلهای بهداشتی دانشآموزان در دوران همهگیری کووید-19 استفاده کرد.
The purpose of the present research was to study the effectiveness of lifestyle training appropriate to the Covid-19 era (based on the BASNEF model) on the mental health of and adherence to health protocols by the students. This was a quasi-experimental study with pretest-posttest and a control group. The population consisted of all ninth-grade students at Ibn Sina high school in Boukan in the academic year 2019-2020. Among them, 30 people entered the study by convenience sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups (15 people each). Research data were collected using the Mental Health Questionnaire (Goldberg and Hiller, 1979) and the researcher-made health Protocol Adherence Questionnaire. The results of multivariate analysis of covariance showed a significant difference between the experimental and control groups in mental health and its sub-components and adherence to health protocols (P <0.05). Based on the research findings, lifestyle training based on the BASNEF model can be used to increase mental health and adherence to health protocols during the Covid-19 epidemic.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٤، شماره پياپي ٦١، تير ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(4), 2021 اثربخشي آموزش سبک زندگي متناسب با دوران ١٩-covid بر سلامت روان و رعايت پروتکل هاي بهداشتي: کاربرد مدل بزنف The effectiveness of Covid-19 Lifestyle Training on Mental Health and Adherence to Health Protocols: Application of BASNEF Model صباح عبدي (نويسنده مسئول ) Sabah Abdi * M.
بسياري از بيماريها به طور مستقيم يا 1-COVID-19 2-Zhang 3-Ryu & Chun 4-Chen 5-Rubin & Wessely 6-Mental Health 7-Observance of health protocols 8-Life style 9-Lister 1 -Meyor & O'Brien-Pallas 0 1 -Bourke-Taylor, Jane & Pea 1 1 -Marques 2 1 -Brown 3 رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٤، شماره پياپي ٦١، تير ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(4), 2021 غيرمستقيم از سبک زندگي فرد ناشي ميشوند يا حداقل شيوه زندگي در تشديد يا دوام آنها نقش دارد (موهان ،١ ٢٠٠٨).
1-Mohan 2-Raji 3-BASNEF 4-John Hubley 5-Attitude 6-Subjective Norms 7-Factors Enabling 8-Behavior 9- Hasan, El Sayed & El-aasar 1 -Lunt 0 1 -Rubin & Wessely 1 1 -Pan 2 1 -Jones 3 اثربخشي آموزش سبک زندگي متناسب با دوران ١٩-covid بر سلامت روان و رعايت پروتکل هاي بهداشتي: کاربرد مدل بزنف The effectiveness of Covid-19 Lifestyle Training on Mental Health and Adherence to Health Protocols: … روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردي و از نظر روش شناسي جزو طرح هاي نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود.