چکیده:
بیان مسئله:
طراحی زیبایی شناسی بصری پایگاه وب به عنوان بخش جدایی ناپذیر از تجربیات انسان در تعامل فناوری، قادر به وضع پاسخ های عاطفی و تجربیات چندحسی است. امروزه شناسایی مولفه هایی که موجب ارتقای کیفیت تجربه زیبایی شناسی بصری کاربر شود به مسیله ای اساسی در طراحی صفحات وب تبدیل شده است؛ ازاین رو، این پژوهش بر نقش طراحی بصری بر ادراک زیبایی شناسی صفحه وب متمرکز شده و تلاش دارد تا به این مسیله پاسخ دهد که چگونه می توان ارزیابی زیبایی شناسی کاربران را از طریق به کارگیری مولفه های بصری تقویت کرد.
هدف پژوهش:
سنجش تاثیر مولفه های بصری طراحی صفحات وب بر ارزیابی زیبایی شناسانه ذهنی کاربر در پایگاه وب روزنامه ها و کشف رابطه عوامل بصری طراحی و جنبه های ادراک زیبایی شناسی است.
روش پژوهش:
این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش در دسته مطالعات توصیفی-تحلیلی قرار دارد. نحوه گردآوری اطلاعات از طریق منابع اسنادی و یافته های مبتنی بر پرسشنامه است.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه نشانگر تاثیر معنادار مولفه های طراحی بصری بر درک کلی از زیبایی شناسی صفحات وب است. سه عامل ساختاری وحدت، تنوع و پویایی عوامل مهم، در تقویت ارزش زیبایی شناسی در طراحی بصری پایگاه وب هستند. وحدت تنها عاملی است که با همه ابعاد ادراک ذهنی زیبایی شناسی در ارتباط است. همچنین تاثیر زیادی بر هر دو جنبه زیبایی شناسی کلاسیک و بیانگر از طریق تاثیرگذاری بر بعد سادگی و ساخت دارد. عامل تنوع با تمامی ابعاد زیبایی شناسی ذهنی رابطه منفی دارد. نتایج حاکی از این است که پایگاه های وب دارای تعادل مطلوب میان وحدت بصری و تنوع، بالاترین رتبه بندی کلی زیبایی شناسی را کسب کرده اند. در نهایت، دستاوردهای عملی برای ارتقای کیفیت زیبایی شناسانه صفحات وب از طریق طراحی بصری ذکر شده است.
خلاصه ماشینی:
همچنین مشخص شد زیباییشناسی صفحات وب نه تنها بخش مهمی از تجربه کاربر و برآورده کننده نیازهای اساسی او در تعامل با رایانهها است؛ این عامل در زمینههای مختلف مانند قابلیت استفاده (Sonderegger, Sauer, & Eichenberger, 2014) رضایت (Cyr, Kindra, & Dash, 2008) نخستین احساس کاربر (Thielsch & Hirschfeld, 2012)، تمایل به بازدید مجدد (ThielschIris , Blotenberg, & Jaron, 2014)، اعتبار و اعتماد (Cyr, Head, & Larios, 2010) ، تمایل به خرید (Parboteeah, Valacich, & Wells, 2009) و درک، کسب و استفاده از محصولات (Huang, Sun, & Wan, 2020) نیز تأثیرگذار است.
اگرچه در مورد عوامل بصری و جنبههای ذهنی کاربران وب تحقیقات متعددی انجام شده است، اما مطالعههای اندکی وجود دارد که با استفاده از ترکیب هر دو رویکرد بصری و ذهنی صورت گرفته و همچنین سعی کرده باشد تا رابطه متقابل آنها را نشان دهد.
از سوی دیگر، مطالعههایی وجود دارند که چندین عامل طراحی بصری را بررسی نمودهاند، اما فقط از یک معیار زیباییشناسی ذهنی استفاده کردهاند (Wu, Chen, Li, & Hu, 2011)؛ (Purchase, Freeman, & Hamer, 2012)؛ (Reinecke, Yeh, Miratrix, & Mardiko, 2013)؛ (Reinecke & Gajos, 2014).
این گروه مطالعههایی هستند که ابعاد روانشناختی یا ذهنی بیشتری دارند، از جمله پژوهشهای این حوزه میتوان به این موارد اشاره داشت: مطالعه میزان نوظهوری و تازگی که توسط تاچ و همکاران (Tuch, Presslaber, Stocklin, Opwis, & Bargas-Avila, 2012)، وحدت در تنوع که توسط پست و همکاران (Post, Nguyen, & Hekkert, 2017) و سادگی یا پیچیدگی که توسط موشاگن و تیئلش (Moshagen & Thielsch, 2010) بررسی شدهاند.
پرسشنامه استاندارد آنان با نام Visual Aesthetics Website Inventory (VisAWI) برای اندازهگیری زیبایی بصری درک شده از پایگاههای وب ایجاد شد.