ابتنای علوم انسانی بر مبانی نظری جمهوری اسلامی و انسانشناسی اسلامی، اصلاح و ارتقای اموزش و
پژوهش در علوم انسانی در جهت انطباق با سیاستها و راهبردها و کارامدسازی ان در شيون کشور و هماهنگ
و همافزا شدن نهادهای مسيول و فعال در حوزه علوم انسانی ازمهم ترین اهداف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
در ایران است. علوم انسانی از مهم ترین وارزشمندترین دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی ایران برای جهان
اسلام به ارمغان اورد.در جهموری اسلامی به نسبت دیگر کشورهای مسلمان فضایی ایجاد شده است که
پژوهشگران وصاحب نظران در باب ان نظریه پردازی کرده وچگونگی ان را تبیین کنند، برای تولید علم در هر
یک از رشته های علوم انسانی ویژگی های انسان، ظرفیت های خاص او و عوامل تکامل و انحطاطش باید
روشن شود. اینها همه می تواند در نوع ، کیفیت و نتایج علوم انسانی اثرگذار باشد.این پژوهش، از نوع
تحقیقات کیفی است و به لحاظ جهت گیری و هدف، بنیادی- کاربردی توسعه ای است.از نظر روش تحلیل
داده ها، توصیفی- تحلیلی، که علاوه بر توصیف انچه هست، از تحلیل اسناد بهره گرفته شده است.واین مباحث
در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند:ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی، تحول، علوم انسانی، علوم
اسلامی، جایگاه علوم انسانی،مبانی علوم انسانی اسلامی، تحول در علوم انسانی، مولفه های موثر در تحول علوم
انسانی، ساحت های تحول در علوم انسانی، فرایند راهبردی تحول در علوم انسانی، فرایند اجرایی تحول در
علوم انسانی، اثرگذاری معارف وحیانی به علوم انسانی، اثر گذاری علوم انسانی بر علوم اسلامی، موانع علوم
انسانی اسلامی، راهکارهای پیشنهادی در اسلامی کردن علوم موجود.