چکیده:
هدف تحقیق، بررسی تاثیر استراتژی منابع انسانی و استراتژی سازمان بر عملکرد مدیران و کارکنان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری آن کارکنان آموزش پرورش شمال استان آذربایجان غربی بوده که 86 نفر از مدیران و کارکنان شاغل، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به عضویت نمونه آماری درآمده و پرسشنامه های استاندارد عملکرد سازمان با ضریب پایایی 87/0 و پرسشنامه های استراتژی منابع انسانی و استراتژی سازمان به ترتیب با ضریب پایایی 79/0 و 74/0 را تکمیل نمودند. برای تحلیل اطلاعات پرسشنامه از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که بعد تدافعی از ابعاد مربوط به استراتژی سازمان و بعد پیمانکارانه از ابعاد مربوط به استراتژی منابع انسانی، تاثیر معناداری بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش ندارد. در خصوص دیگر ابعاد استراتژی-های سازمان و منابع انسانی، اکثر مدیران آموزش و پرورش موافق تاثیر مثبت ابعاد استراتژی های بررسی شده (تهاجمی، رقابتی، محافظه کارانه؛ و پدرانه، متعهدانه، ثانویه) بر عملکرد مدیران و کارکنان می باشند. تجزیه و تحلیل های کلی نشان می-دهد که استراتژی سازمان و استراتژی منابع انسانی بر عملکرد آموزش و پرورش تاثیرگذار بوده که در نهایت پیشنهاداتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری آن کارکنان آموزش پرورش شمال استان آذربایجان غربی بوده که 86 نفر از مدیران و کارکنان شاغل، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به عضویت نمونه آماری درآمده و پرسشنامههای استاندارد عملکرد سازمان با ضریب پایایی 87/0 و پرسشنامههای استراتژی منابع انسانی و استراتژی سازمان به ترتیب با ضریب پایایی 79/0 و 74/0 را تکمیل نمودند.
از آنجائیکه محقق در تحقیق حاضر از کارکنان ارشد آموزش و پرورش میباشد و منابع انساني سازمان را با ارزشترين عامل پیشرفت و مهمترين سرمايه سازمان و مزيت رقابتي و ايجاد كننده قابليتهاي اساسي آموزش و پرورش میداند و معتقد است در سازمان آموزش و پرورش معمولاً در مورد استراتژیهای مالی و همچنین اولویت بهبود در فرآیندهای عملیاتی درجه بالایی از آگاهی و اجماع میان مدیران وجود دارد، اما در مورد استراتژیهای مربوط به پرورش و توسعه منابع انسانی و استراتژی سازمان اتفاق نظر و اجماع اندکی وجود دارد.
در خصوص دیگر ابعاد استراتژیهای سازمان و منابع انسانی اینگونه میتوان بیان کرد که اکثر مدیران آموزش و پرورش موافق ابعاد استراتژیهای بررسی شده (تهاجمی، رقابتی، پدرانه، متعهدانه، ثانویه و محافظهکارانه) در این تحقیق میباشند.
در تحقیق حاضر با توجه به نتایج موجود در جدول شماره 9 تمامی مقادیر مربوط به سطح معنی داری F به غیر از استراتژی منابع انسانی ثانویه و پدرانه کمتر از سطح خطا بوده و مقدار آماره دوربین واتسون ابعاد مربوط به متغیرهای نیز در بازه (5/2 و 5/1) قرار دارد.