چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل ادراک وتجارب زیسته ی آموزگاران ابتدایی شهرستان بروجن از اجرای ارزشیابی توصیفی در سطح مدارس شهر بروجن بود. روش پژوهش کیفی بود. بدین منظور به مصاحبه بدون ساختار با ۲۳ نفر از معلمان ابتدایی شهرستان بروجن پرداخته شد. این افراد به شکل هدفمند، انتخاب شدند که دارای سابقه ی کاری 2 تا 30 سال خدمت بودند. مصاحبه شامل ۸ سوال باز پاسخ بود که به صورت تلفنی یا حضوری به انجام رسید. این مصاحبه ها تا جایی انجام گرفت که به پاسخ هایی مشابه و اشباع شده ختم شد، سپس با استفاده از روش 7 مرحله ای کلایزی به تحلیل داده ها پرداخته شد. گویه های بدست آمده برای هر سوال پژوهش در جدول هایی مشخص قرار گرفت و در آخر مقوله بندی گردید. تجارب زیسته معلمان شامل: لزوم هماهنگی بین امکانات مدارس با طرح ارزشیابی کیفی-نیاز به آموزش اولیا و مربیان و دانش آموزان برای طرح ارزشیابی توصیفی-بهبود بهداشت روانی دانش آموزان در این طرح. چالش ها شامل: عدم وجود امکانات لازم برای اجرای طرح در مدارس-عدم آموزش صحیح مربیان و والدین-... راهکارها شامل: آموزش ضمن خدمت فرهنگیان-فراهم کردن شرایط مالی وآموزشی مدارس. با بررسی یافته های حاصل از مصاحبهها و مقوله های بدست آمده، این نتایج بدست آمد، که ارزشیابی توصیفی به صورت ذاتی طرحی بسیار مفید و پویا بوده و می توانست به عنوان یک طرح جامع در مدارس به اجرا درآید هرچند نیاز به اصلاحات زیرساختی نیز داشت. ولی بستر لازم برای اجرای آن در مدارس فراهم نیامده بود به طوری که نیاز به امکانات مالی و آموزش های لازم برای مربیان، والدین و دانش آموزان به طور خاص احساس می شد.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: ارزشیابی، تجارب زیسته، آموزگاران، ارزشیابی توصیفی مقدمه دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران دانش آموزان گروه سنی ۱۱ ـ۶ ساله را دربرمی گیرد و این دوره به دلیل ویژگی ها و شرایط سنی کودکان از اهمیت و حساسیت بیشتری نسبت به دورههای تحصیلی دیگر برخوردار است زیرا: کودکان در این دوره بیشترین آمادگی را برای یادگیری دارند.
۱. تجربه زیسته معلمان ابتدایی در زمینه اجرای ارزشیابی توصیفی چه می باشد؟ باتوجه به یافته های بدست آمده در جدول 4-2و4-3در مصاحبه با آموزگاران ابتدایی در ارتباط با سوال اول پژوهش۴۰ گویه بدست آمد که از طریق تحلیل کلایزی به ۵ مقوله ی نهایی رسیدیم که این مقوله ها شامل :الف)هماهنگی شرایط وامکانات مدارس باطرح ارزشیابی کیفی ب)هماهنگی وآموزش اولیا و مربیان و دانش آموزان با طرح ارزشیابی کیفی پ) معیار و شرایط مشخص برای ارزشیابی کیفی ت) اجرای استاندارد و مطابق با شرایط ارزشیابی کیفی ث)شرایط عاطفی و اخلاقی و علمی ایجاد شده توسط طرح ارزشیابی کیفی ۲.
پیشنهادات با توجه به نتایج به دست آمده در پژوهش انجام شده بر آموزگاران ابتدایی شهرستان بروجن می توان پیشنهادات زیر را ارائه داد: 1-برای بهبود عملکرد معلمان در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی، برگزاری جلسات ضمن خدمت مؤثر می باشد به گونه ای که این جلسات توسط اساتید خبره با روش های اجرایی نوین صورت گیرد نه اینکه صرفا به نحو سخنرانی وتئوری باشند.