چکیده:
کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در کارکردهای اجرایی همچون انواع توجه، بازداری پاسخ و سرعت پاسخ دهی با مشکلاتی مواجه هستند که به منظور بهبود آن به برنامه های آموزشی و درمانی نیاز دارند. از میان روشهایی که بدین منظور طراحی شده اند، توانبخشی شناختی روش نوینی است که اثربخشی آن در مطالعات مختلف بررسی شده است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بوده که بصورت در دسترس و بر اساس ملاک های ورود از بین مراجعه کنندگان به مراکز درمانی انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 15جلسه آموزش و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش عبارتند از: آزمون عملکرد پیوسته دیداری شنیداری، آزمون هوش ماتریس های پیش رونده ریون برای کودکان 5 تا 9 سال، پرسشنامه مقیاس رتبه بندی سوانسون، نرم افزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ. داده های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که توانبخشی شناختی به وسیله بازی رایانه ای موجب بهبودی کارکردهای اجرایی، متغیرهای بازداری پاسخ، توجه مداوم، توجه متمرکز و توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شود ولی در دو متغیر سرعت پاسخ دهی و توجه تقسیم شده، تاثیر قابل ملاحظه ای نداشته است. توانبخشی شناختی با استفاده از بازی رایانه ای شناختی Captain’s Log بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تاثیر داشت بطوری که اگر کودکان مبتلا به این اختلال تحت آموزش با برنامه رایانه ای شناختی قرار گیرند، کارکردهای اجرایی آنها در مولفه های بازداری پاسخ، توجه متمرکز، توجه انتخابی و توجه پایدار بهبود مییابد.
Children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in executive functions such as kinds of attention, response inhibition and response rate cope with problems which need therapeutic and educational plans to improve. From this kind of methods, cognitive rehabilitation is a new approach, which its effectiveness has studied in various cases. The aim of this study is to find out the effect of Computer- assisted cognitive rehabilitation on improving of executive function of students with attention deficit/hyperactivity disorder. This study is a kind of quasi-experimental design with pre-test / post-test and control groups. 30 students come down with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) selected by the available sampling method and base on criteria for entering of referrals to medical centers. 15 students were in experimental groups and others in control group. Experimental group have received training and computer-assisted Cognitive Rehabilitation for 15 Sessions. The integrated visual and auditory (IVA) continuous performance test, ravenchr('39')s progressive matrices test for children 5 to 9 years, SNAP-IV rating scale the Swanson questionnaire and Captainchr('39')sLog Cognitive Rehabilitation software. Data has analyzed by analyze of covariance method. Results of this study revealed that improving executive functions, response inhibition variables, sustain attention, self-centered attention and selective attention were caused by Cognitive Rehabilitation by computer game. But, significant Improvement was not observed in two variables, response rate and divided attention. Cognitive Rehabilitation by Captainchr('39')sLog computer game affected on improving of executive functions of students with attention deficit/hyperactivity disorder so if the children with disorder being train under Cognitive computer software, executive functions of them will improve on response inhibition components, self-centered attention, selective attention and sustain attention