مفهوم سبک زندگی در ادبیات دینی ما مسلمانان، سابقه ای به قدمت قران کریم دارد که در روایات و ادعیه و زیارت نامهها نیز جلوههایی از ان به وفور دیده میشود. هر چند در جامعهشناسی امروزی، مفهوم سبک زندگی، عمدتا به الگوی مصرف زمان و سرمایه انسانها در موضوعات مختلف، اشاره دارد، ولی به نظر میرسد سبک زندگی، مفهومی وسیعتر و جامعتر باشد. نگاه ما به سبک زندگی، با مقوله دین و دینداری، گره خورده است؛ دیندار حقیقی، کسی است که سبک زندگی وی، بر مجموعهای منسجم از باورها شکل گرفته تا ارمان معینی تحقق یابد.
این پژوهش بر مبنای الگوی استاندارد سبک زندگی دانشجویان در چارچوب یک الگوی دینداری که توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال 1390 طراحی و در سطح کشور اجرا شده، انجام گرفته است. این مدل مبنای طراحی و اجرای فعالیتهای فرهنگی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قرار گرفته است که در نوع خود و با وجود اشکالات احتمالی کمنظیر است. در این راستا و برای فهم وضعیت موجود، مطابق مدل پیش گفته، «سبک زندگی دانشجویان» در دانشگاههای دولتی استان قم مورد سنجش قرار گرفت تا علاوه بر ان که این سنجش به تحقق اهداف در اجرای صحیح و دقیق برنامهها کمک نماید، با تکرار ان و در دست داشتن روند تغییر دادهها این امر محلی برای ارتقای علوم اجتماعی در ایران باشد. در واقع در این پژوهش به سنجش و اولویتبندی ابعاد فرهنگی و اجتماعی الگوی ارمانی دانشاموخته شایسته در بین دانشجویان دانشگاههای قم، پردیس فارابی دانشگاه تهران، و حضرت معصومه "س" پراخته شده است.
در بخش کیفی این پژوهش پس از مطالعه کتابخانهای حول این موضوع فهرستی از شایستگیهای فارغالتحصیل مطلوب تهیه شد و بر این اساس، مدل اولیه طراحی گردید، سپس این مدل با تشکیل یک گروه کانونی هشت نفره و روش دلفی مورد ارزیابی و اصلاح قرار گرفت. در بخش کمی پژوهش که از روش پیمایشی استفاده شده است پس از انجام مطالعات کیفی و اکتشافی، با برگزاری چندین جلسه در ایسپا، براساس پرسشنامهای استانداردی که بر اساس مدل طراحی و پیشنهاد شده بود و پس از بومیسازی روایی ان نیز تایید گردیده بود، پرسشنامه نهایی در جامعه هدف توزیع گردید. تعداد نمونه اماری این پژوهش نیز بر اساس فرمول کوکران و جدول کرجسی و مورگان 100 نفر تعیین گردیدکه پس از توزیع وجمع¬اوری 120پرسشنامه تعداد 101 پرسشنامه مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از ان است که وضعیت کلی ابعاد عبادی و مناسک، سیاسی و اجتماعی الگوی ارمانی دانشاموخته شایسته در بین دانشجویان دانشگاههای قم به ترتیب معادل 73، 68، 67 از 100 میباشد که در واقع بالاتر از متوسط ارزیابی میشود. در پایان هر یک از ابعاد سهگانه مولفهها براساس ازمونهای اماری اولویتبندی شدند.