چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی مبتنی بر کلاسهای وارونه در مشغولیت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم در درس علوم صورت گرفت. پژوهش از نوع هدف کاربردی واز نظر جمع آوری اطلاعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان دانش آموزان پسرپایه نهم مقطع متوسطه اول شهر جوانرود نمونه ای به حجم هشتاد نفراز دانش آموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مشغولیت تحصیلی ریو استفاده شد.در این پژوهش برای برسی بهتر تاثیر آموزش الکترونیکی به صورت وارونه برمشغولیت تحصیلی دانش آموزان از چهار نرم افزار ( ام ام بی – استوری لاین – کمتازیا- پاورپوینت ) در آموزش استفاده شد. داده های پژوهش ازطریق شاخص های آمارتوصیفی ( میانگین و انحراف معیار و میانه ) و آمار استنباطی( انالیز واریانس با اندازه گیری مکرر وآنالیز کواریانس و آزمون تعقیبی ل اس دی جهت مقایسه روشهای آموزشی) مورد تجزیه وتحلیل قرا گرفتن. نتایج نشان داد که آموزش الکترونیکی مبتنی بر کلاسهای وارونه در مشغولیت تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد.( 0001 / 0= p )و همچنین در مقایسه ای که بین تاثیرات نرم افزار ها در آموزش صورت گرفت، محتوای آموزشی تولید شده به وسیله نرم افزار پاورپوینت، بیشترین تاثیر را داشت.
The aim of this study was to investigate the effect of e-learning based on inverted classes on the
academic performance of ninth grade students in science. The research was an applied goal in terms of
collecting quasi-experimental information with a pre-test-post-test design with a control group. In
order to achieve the objectives of the research, a sample of eighty students of the ninth grade of the
first secondary school in Javanrood was selected by available sampling method. The Rio Student
Occupation Questionnaire was used to collect data. In this study, four softwares (MMB - Storyline -
Kumtazia - PowerPoint) were used in education to better examine the effect of e-learning upside down
on students' academic activity. The research data were analyzed through descriptive statistics (mean
and standard deviation and mean) and inferential statistics (analysis of variance with repeated
measures and analysis of covariance and LSD post hoc test to compare educational methods). The
results showed that e-learning based on inverted classes has a positive and significant effect on
students' academic performance (p = 0.0001) and also in the comparison between the effects of
software on education, the educational content produced by PowerPoint software had the most impact.