چکیده:
در اﯾﺮان ﻣﺪل EFQM ﺑﻌﻨﻮان اﻟﮕﻮﯾﯽ ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﺟﺎﯾﺰه ﻣﻠﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﺟﺎﯾﺰه ﻣﻠﯽ ﺑﻬﺮه وری اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و اﯾﻦ ﺟﺎﯾﺰه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻄﺎﺑﻖ اﻣﺘﯿﺎز ﻫﺎی اراﺋﻪ ﺷﺪه ﻧﻤﺮه ﮐﺴﺐ ﮐﻨﻨﺪ، اﻋﻄﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻫﺪف از اﺟﺮای ﻣﺪل ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮای ﻣﻮﺳﺴﺎت، ﺣﻤﺎﯾﺖ ارزﯾﺎﺑﯽ داﺧﻠﯽ از ﮐﯿﻔﯿﺖ اﺳﺖ. ﻣﺪل ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﯾﺮان، از ﻣﺪل اروﭘﺎﯾﯽ آن ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ی اﯾﺮاﻧﯽ، ﺷﺮاﯾﻂ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی اروﭘﺎﯾﯽ را ﻧﺪارﻧﺪ، در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﺎﯾﺞ آن را ﺑﻪ ﻫﻤﺎن اﻧﺪازه ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه از ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی اروﭘﺎﯾﯽ ﻣﻮﻓﻖ داﻧﺴﺖ. ﻣﺒﻨﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دﻟﻔﯽ ﯾﺎ ﻧﻈﺮﺧﻮاﻫﯽ از ﺧﺒﺮﮔﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺑﺘﺪا ﻣﯿﺰان ﻣﻘﺒﻮﻟﯿﺖ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﺪل ﻫﺎی ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ ﺳﻬﺎﻣﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺎ از ﻧﻈﺮ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪه ودر ﻣﺮﺣﻠﻪ ی ﺑﻌﺪ، ﻧﮑﺎت راﻫﻨﻤﺎی ﻣﺨﺘﺺ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﺷﻌﺐ ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه و ﭘﺲ از ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺧﺒﺮﮔﺎن، ﻣﺪل ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺑﻮﻣﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺳﻬﺎﻣﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺎ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﺷﺎﻣﻞ ارزش ﻫﺎی ﻣﺤﻮری ﻣﺪل EFQM ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺗﺮ از ارزش ﻫﺎی ﻣﺤﻮری ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻓﻌﻠﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺳﻬﺎﻣﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺎﺳﺖ از ﻧﻈﺮ ﻣﺪﯾﺮان ﺷﺮﮐﺖ ﺳﻬﺎﻣﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺎ ﺗﮑﺮﯾﻢ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﭘﺮاﻫﻤﯿﺖ ﺗﺮﯾﻦ ارزش و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻢ اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺮﯾﻦ ارزش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ و ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی رﻫﺒﺮی ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻌﯿﺎر ﺑﺮای ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺳﻬﺎﻣﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺎ ﺳﺖ.