چکیده:
ﻧﻈﺮﯾﻪ ﭘﺮدازی در ﺑﺎب«ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻗﺮآﻧﯽ »ﯾﺎ«ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻗﺮآن ﻣﺤﻮر»ﯾﺎ«ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ از ﻣﻨﻈﺮ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ» دﺳﺖ ﮐﻢ دو ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺎز اﺳﺎﺳﯽ و ﺑﻨﯿﺎدی دارد: ﻧﺨﺴﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻠﻘﯽ ﺧﻮد را از«ﭼﯿﺴﺘﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ » ﻣﺸﺨﺺ و ﻣﺪﻟﻞ ﮐﻨﯿﻢ. ﺳﭙﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﺧﻮد را ﺑﺎ«ﮔﺴﺘﺮۀ ﻣﻌﺮﻓﺘﯽ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ» ﻣﻌﯿﻦ و ﻣﻮﺟﻪ ﺳﺎزﯾﻢ. زﯾﺮا ﺗﺎ وﻗﺘﯽ» ﻣﺒﻨﺎ «در اﯾﻦ دو زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﺒﺎﺷﺪ؛ ﻧﻤﯽ ﺗﻮان در ﺑﺎب» ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻗﺮآﻧﯽ «ﻧﻔﯿﺎً ﯾﺎ اﺛﺒﺎﺗﺎً اﻇﻬﺎرﻧﻈﺮ ﮐﺮد. اﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺪون ﻣﺒﻨﺎ اﻇﻬﺎرﻧﻈﺮ ﮐﻨﺪ؛ ﯾﺎ ﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎه ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﮥ ﺗﻮﺳﻌﮥ ﻏﺮﺑﯽ، از ﯾﮏ ﺳﻮ؛ ﯾﺎ از دﯾﮕﺮ ﺳﻮ ﯾﮑﯽ از ﺳﻪ ﻧﻈﺮﯾﮥ«اﻗﻠﯽ»و«اوﺳﻄﯽ»و«اﮐﺜﺮیِ» ﻗﺮآﻧﯽ را ﺑﺮﮔﺰﯾﻨﺪ، ﮔﺮﻓﺘﺎر ﻫﺮج و ﻣﺮج در اﻇﻬﺎرﻧﻈﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ) ﻧﻤﻮﻧﮥ اﯾﻦ ﻫﺮج و ﻣﺮج را در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﺒﺎﺣﺜﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺗﻮﺳﻌﮥ دﯾﻨﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ، و ﻧﯿﺰ در ﺑﺮﺧﯽ ﺗﻔﺎﺳﯿﺮِ ﺣﺘﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺸﻬﻮر و ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮد (. رﺳﺎﻟﺖ اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ از» ﭼﯿﺴﺘﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ «اﺳﺖ. ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ ﻣﺬﮐﻮر از دو» روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ «و» ﻧﻘﺪ «ﺳﻮد ﺟﺴﺘﻪ ام. اﺑﺘﺪا» ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﭘﻨﺞ ﮔﺎﻧﮥ ﺗﻮﺳﻌﮥ ﻏﺮﺑﯽ از آﻏﺎز ﺗﺎ اﻣﺮوز «ﻣﻄﺮح ﺷﺪه و ﭘﺲ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽِ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺟﺎﻣﻊ از ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﻪ ﻓﺼﻞ ﻣﺸﺘﺮک ﻫﻤﮥ اﻧﻮاع ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ، اﻋﻢ از دﯾﻨﯽ و ﻏﯿﺮدﯾﻨﯽ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ؛ رﺳﯿﺪهام:» ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎ «. ﺳﭙﺲ، اﯾﻦ ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﮥ ﺗﻮﺳﻌﮥ ﻏﺮﺑﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺎﺧﺺ» ﻫﻨﺪﺳﻪ ﯾﺎ ﺷﺒﮑﮥ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺻﺎدق اﻧﺴﺎن «ﻣﻮرد ﻧﻘﺪ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﻪ» ﭼﻬﺎر اﺷﮑﺎل اﺳﺎﺳﯽ و ﺑﻨﯿﺎدی «اﺷﺎره ﺷﺪه؛ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ،» ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺨﺘﺎر ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ «ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ» ﻧﻈﺮﯾﮥ راﻫﻨﻤﺎ «ﺑﻪ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪان ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻃﺮاﺣﺎن و ﻣﻬﻨﺪﺳﺎن اﻟﮕﻮی اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮاﻧﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﻘﺪﯾﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻧﺸﺎء اﷲ ﻣﻘﺒﻮل اﻓﺘﺪ و ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺎﺷﺪ.