چکیده:
هدف مقاله حاضر تحلیل و بررسی مرزهای در هم تنیده ی خود در رمان ظهور نوشته ی مارگارت اتوود در سال 1972 میباشد. اتوود در این رمان کشمکش درونی قهرمان داستان و نقشهای جنسیتی و تبعیض علیه زنان را به تصویر میکشد. راوی که در حیرانی رها شده در طول سفری نمادین در جستجوی خویشتن راستین خود به دنبال گذشته میگردد و رمان نشان میدهد که گسیختگی و شخصیت دوگانه همانند خودانگاره و ادراک هویت از کودکی اغاز میشود. همچنین تلاش برای جستجوی هویت و بقای خود در یک جامعه ی پسامدرن بازنمایی شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین مرزهای ذهنی روانشناختی و معنوی خود در این جامعه میباشد. همچنین این تحقیق رویکردی فمینیستی و روایت نگارانه به روشهایی دارد که راوی برای برساختن و حفظ مرزهای خود به کار برده است که در پایان رمان منجر به خودآگاهی قهرمان داستان میشود. این روشها شامل رجوع به احساسات , جستجوی حمایت از دیگران، تعمق در گذشته و نیز بهره بردن از تغییر زمان روایت در تناسب با تحولات درونی راوی میباشد. همچنین ما مرزهای خود را به سه گروه ذهنیت مونث، هویتهای دروغین و ایدئولوژی و طبیعت تقسیم کردهایم. اتوود انقیاد طبیعت و زنان را در فرهنگ غربی در جریان سفری به گذشته و قلمرو از یاد رفته ی روان قهرمان داستان به تصویر میکشد و ان را با مناطق دور افتاده ی کانادا مقایسه میکند و همچنین از راهکارهای روایی برای تجسم درون مایه ی رمان بهره میبرد.
The purpose of this paper is to analyze the merging boundaries of “Self” in Margaret Atwood's Surfacing, a novel written in 1972. Atwood explores the inner conflict of the protagonist and pursues the gender roles and discriminations towards women. The narrator is suppressed in the wilderness, and during her journey, she is looking for her past. The novel shows that the fractured sense of self such as interpersonal relationship, self-image, and identity begins from childhood. More specifically, the novel attempts to search for the identity and survival of the self in a postmodern society. The main objective of this study is to identify the mental, psychological, and spiritual boundaries of self in this society. Moreover, the research takes a feminist approach to explore the ways the narrator utilizes to build and preserve the boundaries of self, which resulted in the self-realization at the end of the novel. These practices include turning in to the feelings and emotions, seeking support from others, considering the past and childhood life, and improving self-awareness and self-care. Moreover, we categorized and elaborated the boundaries of self in three separate categories: female subjectivity, fake identities and ideology, and landscape, nature, and cultural aspects. Atwood illustrates the subjugation of nature and women by the Western culture throughout a journey to the past and to the forgotten territories of the protagonist’s psyche paralleling them with the remote Canadian forest areas and taking advantage of narrative strategies that contribute to the psychoanalytical theme of the novel.
خلاصه ماشینی:
هم چنين اين تحقيق رويکردي فمينيستي و روايت نگارانه به روش هايي دارد که راوي براي برساختن و حفظ مرزهاي خود به کار برده است که در پايان رمان منجر به خودآگاهي قهرمان داستان مي شود.
مقاله حاضر مرزهاي «خود « را در رمان ظهور اتوود تحليل مي کند و نشان مي دهد که مفهوم «خود» به طرز پيچيده اي با مفاهيم هويت ، قدرت و ايدئولوژي درهم تنيده شده است )٢٠٠٥ ,Kuhn(.
A Voyage to the Fragmented Borders of Self and the Merging Boundaries Surfacing Atwood›sof Identity in Margaret Najmahe Ghabeli1 Abstract Introduction The purpose of this paper is to analyze the merging boundaries of “Self” in Mar garet Atwood’s Surfacing, a novel written in 1972.
In “Power, Mad ness, and Gender Identity in Margaret Atwood’s Surfacing: A feminist Reading” Ernic Ozdemir argues that the male dominance in the Capitalist culture is imper sonal and at the same time internalized by both sexes.
Keywords: Selfrealization, Margaret Atwood, Surfacing, Self, Gender identity, Interpellation References: - Anita, A.
The Quest for Wholeness and Individuation in Atwood’s novel Surfacing: A Psycho-Feminist Approach, International Journal of Humani ties and Cultural Studies 4)2(.
Role of Nature in Self-Exploration in Margaret - Atwood’s Surfacing.
Quest for Self-Identity in Margaret Atwood’s Surfacing, Inter national Journal of Scientifc and Research Publications,2 (4), pp.
“A Comparative Study in Female Quest for Self-Identity in Margaret Atwood’s Surfacing and Sylvia Plath’s The Bell Jar”, www.