چکیده:
ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺳﺒﮏﻫﺎي ﺗﻔﮑﺮ ﺑﺎ ﺧﻼﻗﯿﺖ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دﺧﺘﺮ آﻣﻮزش اﺑﺘﺪاﯾﯽ داﻧﺸﮕﺎه در ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻟﺮدﮔﺎن اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دﺧﺘﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ رﺷﺘﻪ آﻣﻮزش اﺑﺘﺪاﯾﯽ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 97-1398ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮي در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺣﺠﻢ ﮔﺮوه ﻧﻤﻮﻧﻪ 250 ﻧﻔﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺳﺒﮏﻫﺎي ﺗﻔﮑﺮ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺧﻼﻗﯿﺖ اﺳﺖ، ﻟﺬا ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻏﯿﺮ آزﻣﺎﯾﺸﯽ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﺻﺪد اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ﻓﻮق در رﺷﺘﻪ ﻣﺸﺎوره ﺑﭙﺮدازد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻤﻊ آوري اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از دو ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺳﺒﮏﻫﺎي ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮﻧﺒﺮگ واﮔﻨﺮ و ﺳﻨﺠﺶ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻋﺎﺑﺪي اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت، از روش آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ )رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮه ( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎي زﯾﺮ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ: ﻫﺮ ﺳﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﺳﺒﮏﻫﺎي ﺗﻔﮑﺮ ﺑﺮ ﺧﻼﻗﯿﺖ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﻮﺛﺮﻧﺪ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﯿﺰان ﺗﻔﮑﺮ ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺬار و ﻗﻀﺎوت ﮔﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ، ﺧﻼﻗﯿﺖ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻫﻢ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ، اﻣﺎ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﯿﺰان ﺗﻔﮑﺮ اﺟﺮاﯾﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ، ﺧﻼﻗﯿﺖ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺒﮏ ﺗﻔﮑﺮ ﻗﻀﺎوت ﮔﺮ ﺳﻬﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮي در ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯿﺰان ﺧﻼﻗﯿﺖ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دارد.