چکیده:
در فلسفه سیاسی غرب از قرن شانزدهم طرح جدیدی از نسبت اخلاق و سیاست در جهت افزایش ثبات و حفظ حاکمیت سیاسی بدون توجه به الزامات اخلاقی مطرح شد و پس از آن متفکران عصر روشنگری هریک به فراخور بینش و مکتب و اعتقادات خود تصویری از اخلاق و سیاست و انسان ارائه کردند برخی از اندیشمندان غربی، اخلاق را تابع سیاست و بعضی سیاست را تابع اخلاق قلمداد کردند.اما در نهایت همان طرح اولیه برای افزایش ثبات و حفظ حاکمیت سیاسی با تاکید بر ضمانت آزادی فردی حاکم شد؛ برای نمونه اسپینوزا ضمانت آزادی فردی را در اخلاق کاربردی میجوید و کارل اشمیت بهدنبال عملکرد دولت در قبال آزادی فردی و اجتماع در مشروعیت الهیاتی و سنتی است. پرسش این است که راهکار اسپینوزا و اشمیت برای ضمانت آزادی فردی و تضمین سلامت شهروندان در شیوع بلای فراگیر همچون کرونا چیست؟ نتایجی که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی بهدست آمده است، نشان میدهد که اسپینوزا آزادی فردی را امری اخلاقی میداند که همه افراد در نوع خود، مسئول رعایت آن هستند؛ از طرف دیگر اشمیت، موضعگیری دولت در قبال بحرانهای سیاسی- اجتماعی همانند بلایای فراگیر و ضرورت بازتولید ارزشهایی چون آزادی را به باورهای مذهبی و سنتهای عرفیشده حاکم بر ذهن و زبان مردم و کارگزاران حکومت مشروط میسازد.
In Western political philosophy from the sixteenth century, a new plan of the relationship between ethics and politics was proposed in order to increase stability and maintain political sovereignty without regard to moral requirements. Some people think that morality is a function of politics and some consider politics a function of morality.But in the end, the same initial plan to increase stability and maintain political sovereignty was emphasized in Western societies with an emphasis on guaranteeing individual freedom.Spinoza, for example, seeks the guarantee of individual liberty in applied ethics, and Carl Schmidt finds the state's attitude toward individual and community liberty in its theological and traditional legitimacy. What is the prevalence of a pervasive disaster such as Corona virus pandemic? The results obtained using library resources and descriptive-analytical methods show that Spinoza considers individual freedom to be a moral matter to which all human beings, in their own way, are responsible. Schmidt, on the other hand, makes the government's stance on socio-political crises, such as the catastrophic catastrophe, and the need to reproduce values such as freedom, conditioned on religious beliefs and customary traditions that govern the minds and languages of the people and government agents.
خلاصه ماشینی:
بحران همه گیری کرونا و ضرورت بازتولید اخلاقی آزادی انسان در الهیات سیاسی (باتمرکز بر آرا اسپینوزا و کارل اشمیت ) سّید رضا حسینی * چکیده در فلسفه سیاسی غرب از قرن شانزدهم طـرح جدیـدی از نسـبت اخـلاق و سیاسـت در جهت افزایش ثبات و حفظ حاکمیت سیاسی بدون توجه به الزامات اخلاقی مطرح شـد و پس از آن متفکران عصر روشنگری هریک به فراخـور بیـنش و مکتـب و اعتقـادات خـود تصویری از اخلاق و سیاست و انسان ارائه کردند برخی از اندیشـمندان غربـی، اخـلاق را تابع سیاست و بعضی سیاست را تابع اخلاق قلمداد کردند.
پرسش این است که راهکار اسپینوزا و اشـمیت بـرای ضمانت آزادی فردی و تضمین سلامت شهروندان در شیوع بلای فراگیر هـم چـون کرونـا چیست ؟ نتایجی که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به دست آمده اسـت ، نشـان مـی- دهد که اسپینوزا آزادی فردی را امری اخلاقی میداند که همه افراد در نـوع خـود، مسـئول رعایت آن هستند؛ از طرف دیگر اشمیت ، موضع گیری دولت در قبال بحران های سیاسـی- اجتماعی همانند بلایای فراگیر و ضرورت بازتولید ارزش هایی چون آزادی را بـه باورهـای1 * استادیار علوم سیاسی، پژوهشکدة اندیشۀ سیاسی، پژوهشـگاه علـوم انسـانی و مطالعـات فرهنگـی، تهـران ، ایـران ، r.
آیا این سیاست گذاری واقعاً موجب تهدیـد آزادی فردی شده است ؟ مسأله دیگر آنکه دولتها چگونه میتواننـد تنـاقض بـین حفـظ آزادی فـردی و ضـمانت سلامت شهروندان که یکی از وظایف پایـه ای حکومـت و از جـنس امنیـت ملـی شـناخته میشود را به هنگام گسترش بلای فراگیر مرتفع سازند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات باید به نظام فکری حاکم بر دولت /ملتها مراجعـه کـرد کـه متاثر از الهیات و فلسفه سیاسی خاص خود هستند.