چکیده:
تأمین مالی جمعی به روش عرضه اولیه بهامُهر[1] یکی از بدیعترین روشهای تأمین مالی جمعی در جهان است که توانسته در فاصله کوتاهی چندین برابر روشهای دیگر، سرمایه جذب کند. در این روش که عرضه اولیه بهامهر نام دارد. کسبوکارها با عرضه سکههای مبتنی بر بلاکچین میتوانند به جذب سرمایه بپردازند که این روش به دلیل جدید بودن و عدم مشخص بودن بسیاری از عوامل تعیینکننده در موفقیت و یا شکست، از نرخ شکست بالای 90% برخوردار است. بنابراین در این مقاله با جمعآوری 107 کمپین تأمین مالی به روش بهامر طی 2 ماه آوریل و مه سال 2019 به صورت تمام شماری، دلایل شکست این کمپینها با استفاده از روش تحلیل مقایسهای فازی مجموعه ها[2] بررسی و ترکیبی از آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، برخلاف یافتههای پژوهشهای پیشین، عواملی شامل تعداد کم ایرادات به کدهای مرجع در گیتهاب، وجود پیشفروش، وجود سافتکپ، عدم عرضه بهامُهر درکشورهای دارای تسهیلات برای مبادلات مبتنی بر بلاکچین و پایین بودن قیمت عرضه اولیه بیشترین تأثیر را بر شکست این کمپینها داشتهاند. این پژوهش برای اولین بار به سرمایهگذاران حوزه رمزارزها پیشنهاد میکند با توجه به متغیرهای شناساییشده در این پژوهش، به حفظ و ارتقای داراییهای خود مبادرت کنند.
Initial coin offering is one of the most innovative methods for crowdfunding in the, world which it has raised funds several times in compare traditional methods in a short span of time. In this method, businesses can invest in blockchain-based coins, which have a failure rate above 90% due to new and uncertain determinants of business performance. In this article, we analyzed 108 campaigns funded through initial coin offering during summer,2019. Finding show that unlike previous research on crowdfunding, quality of reference coding in Github, pre-sale, soft copy, lack of token supply in countries with blockchain-based transactions, and low initial bid price have the most impact.
خلاصه ماشینی:
ir 1Initial Coin Offering(ICO( 2Fuzzy Set Qualitative Comparative Analysis(FSQCA) مقدمه پرواضح است که کسبوکارهای جدید برای موفقیت ١به منابع ماالی نیااز دارناد( Gompers ٢٠٠٨ ,.
به طور کلی تالش پاژوهش حاضار یاافتن پاسخ درخور به این سؤال است که چه ترکیبای از عوامال موجاب شکسات در تاأمین ماالی باه روش بهامهر میشود؟ مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق یک کمپین تأمین سرمایه به روش عرضه اولیه سکه/بهاُمهر عملکردی مشابه باا روش تاأمین سرمایه جمعی باه مادل کیکاساتارتر١دارد و هار دو باه روش تاأمین سارمایه جمعای و جاذب سرمایه خرد از همه افراد عمل میکنند، هر دو قابلیت خریداری از تمام نقاط دنیا را دارناد و باه مرزهای جغرافیایی محدود نمیشوند اما یک تفاوت تعیین کننده بین بهاُمهرهای خریداری شاده در روش بهامهر با روش کیکاساتارتر وجاود دارد و آنهام قابلیات نقاد شاوندگی آن اسات.
این در حالی است که پژوهشی دیگار اثار وجاود پیش فاروش را بار موفقیات یاک کمپاین عرضه اولیه به دلیل ایجاد تیور عدم اطمینان صاحبان کسبوکار به کسبوکار خود، در ذهان سرمایه گذاران، به طرز معناداری منفی تلقی می کند )٢٠١٨ ,Schweizer &Amsden ).
با توجه باه اینکاه در حاوزه کمپینهاای عرضاه اولیاه ساکه/بهاُمهر پژوهشای قیمت اولیه را بهعنوان عاملی تعیین کننده در میزان اثرگذاری بر موفقیت یا عدم موفقیات تحات 1Initial Public Offering(IPO( بررسی قرار نداده است، در پژوهش حاضر با استناد به پژوهشهای پیشین انجامشده قیمت اولیه عرضه بهعنوان عاملی اثرگذار در موفقیت و یا شکست پروژه موردبررسی قرار میگیرد.