چکیده:
هدف از این مقاله، مفهومپردازی الگوی کارآفرینی در رشتة زبان و ادبیات فارسی با تولید محتوای صنایع فرهنگی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش کیفی _ روایتی است. جامعة مورد مطالعه، استادان صاحبنظردانشگاه درحوزههای ادبیات فارسی، کارآفرینی و اقتصاد، در سال1399 هستند؛ در این پژوهش از روش نمونهگیری قضاوتی و گلولهبرفی استفاده شد و مصاحبهها تا مرحلة اشباع دادهها (15 نفر) ادامه یافت. دادهها با استفاده از مصاحبة نیمهساختاریافته گردآوری و از روش پیشنهادی آیزنهارد (1989) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دادکه کارآفرینی در ادبیات فارسی متأثر از عوامل گوناگونی است که در شرایط علّی (تعداد دانشآموختگان بیکار، کسب درآمد از تخصص ادبیات فارسی، محدودیت دراستخدامها، وجود تقاضا)؛ شرایط مداخلهای (تأمین منابع مالی، نگرش درست تصمیمسازان و سیاستگذاران)؛ شرایط زمینهای (حمایتهای بخش دولتی و خصوصی، محیط اجتماعی-فرهنگی در جامعه ، نظام آموزشی خلاق و حقوق مالکیت فکری) قابل طبقهبندی بوده و پیامدهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای آن قابل طرح است. در پایان، پیشنهادهایی برگرفته از این تحلیل محتوایی برای کارآفرینی در ادبیات فارسی با صنایع فرهنگی ارائه شده است.
The purpose of this article is to conceptualize the entrepreneurial model in the field of Persian language and literature by producing the content of cultural industries. This research is applied in terms of purpose and in terms of qualitative-narrative method. The study population is university professors in the fields of Persian literature, entrepreneurship and economics in 1399; In this study, judgmental sampling and snowball sampling methods were used and interviews were continued until the data saturation stage (15 people). Data were collected using semi-structured interviews and analyzed by the method proposed by Eisenhardt (1989). The results showed that entrepreneurship in Persian literature is affected by various factors that in causal conditions (number of unemployed graduates, earning income from the specialty of Persian literature, restrictions on employment, the existence of demand); Intervention conditions (funding, correct attitude of decision makers and policy makers); Underlying conditions (public and private sector support, socio-cultural environment in society, creative education system and intellectual property rights) can be classified and various economic, cultural, social and political consequences can be proposed for it. Finally, suggestions from this content analysis for entrepreneurship in Persian literature with cultural industries are presented.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان دادکه کارآفرینی در ادبیات فارسی متأثر از عوامل گوناگونی است که در شرایط عّلی (تعداد دانش آموختگان بیکار، کسب درآمد از تخصص ادبیات فارسی، محدودیت دراستخدام ها، وجود تقاضا)؛ شرایط مداخله ای (تأمین منابع مالی، نگرش درست تصمیم سازان و سیاست گذاران )؛ شرایط زمینه ای (حمایت های بخش دولتی و خصوصی، محیط اجتماعی-فرهنگی در جامعه ، نظام آموزشی خلاق و حقوق مالکیت فکری) قابل طبقه بندی بوده و پیامدهای مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی برای آن قابل طرح است .
پژوهش های داخلی نیز بیش از هرچیز به تعریف ابعاد صـــنایع فرهنگی و کارآفرینی توجه کرده اند از جمله علایی(١٣٩٣)، ملکیفر و همکاران (١٣٩٧)؛ به ارتباط میان کارآفرینی و صـــنایع فرهنگی انگشت شمار توجه شده است از جمله ، طغرایی و همکاران (١٣٩٥)؛ اما ارتباط سه سویۀ ادبیات فارسی، کارآفرینی و صنایع فرهنگی مورد غفلت واقع شده است در حالیکه دانش آموختگان ادبیات فارسی میتوانند با تولید محتوای غنی برای صنایع فرهنگی، این محصولات را در عرصۀ بین المللی ارائه کنند و چرخ های کارآفرینی را در حوزة فرهنگ و ادب به حرکت درآورند.
در گزینۀ (الف )مؤلفه هایی را مانند، مدل ها و الگوهای بازاریابی کارآفرینانه (طغرایی،١٣٩٥)، شـــاخص های فناوریهای نرم دانش بنیان (علیاحمدی و باریده ، ١٣٩٦)، رویکردهای مطلوب در صــنایع فرهنگی کشــور(ملکیفر و همکاران ، ١٣٩٧)، ســرمایۀ فکری عامل تاثیرگذار در تشـــخیص فرصـــت های کارآفرینانه (طالبی و نجم آبادی، ١٣٩٢) بررسی نموده اند و پژوهشی در موضوع تاثیر فرهنگ و ادبیات بر پیشرفت صنایع فرهنگی انجام نشده است .