چکیده:
با توجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکههای اجتماعی در بین افراد جامعه بخصوص دانش آموزان لذا نیاز به پژوهش در این زمینه از ضروریات میباشد. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی رابطه سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی شهرستان بهشهر می باشد. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان ابتدایی شهرستان بهشهر به تعداد 1450 نفر بودند که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 306 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها و سنگ، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی و پرسشنامه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون، t مستقل و رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 20 انجام گرفت. یافتهها نشان داد بین سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در دانشجویان رابطه معکوس و معناداری دارد. همچنین خودکارآمدی با ضریب بتا 567/0- =β بیشترین رابطه را با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دارد. بین سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و استفاده از شبکههای اجتماعی در دانش آموزان برحسب جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری اینکه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی دانش آموزان تاثیر منفی دارد. لذا به مسئولان دانشگاه پیشنهاد میشود که با برنامه ریزیهای علمی و منسجم، کارگاه های آموزشی برای والدین و دانش آموزان به منظور معایب استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی و همچنین استفاده صحیح از شبکههای اجتماعی برگزار نمایند، تا از این طریق باعث افزایش سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی در دانش آموزان شوند.
Due to the increasing use of social networks among people in the community, especially students, so the need for research in this area is essential. Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between social adjustment and self-efficacy with the use of social networks in primary school students in Behshahr. The method of this research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population was all 1450 primary school students in Behshahr, which based on Krejcie and Morgan table, 306 people were selected as a sample by stratified random sampling. Research tools included Sinha and Sang social adjustment questionnaire, general self-efficacy questionnaire and social media use questionnaire. Data were analyzed by Pearson correlation, independent t-test and multivariate regression using SPSS software version 20. Findings showed that there is a significant inverse relationship between social adjustment and self-efficacy with the use of social networks in students. Also, self-efficacy with beta coefficient β = -0.567 has the highest relationship with the use of social networks. There is no significant difference between students' social adjustment, self-efficacy and use of social networks by gender. Conclusion that the use of social networks has a negative effect on social adjustment and self-efficacy of students. Therefore, university officials are suggested to hold educational workshops for parents and students with scientific and coherent planning in order to address the disadvantages of excessive use of social networks and also the correct use of social networks. , In order to increase social adjustment and self-efficacy in students.
خلاصه ماشینی:
رابطه سازگاري اجتماعي و خودکارآمدي با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در دانش آموزان ابتدايي مقطع چهارم شهرستان بهشهر سيده عاطفه ميري رستمي ١ چکيده : با توجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکه هاي اجتماعي در بين افراد جامعه بخصوص دانش آموزان لذا نياز به پژوهش در اين زمينه از ضروريات ميباشد.
بنابراين هدف اين پژوهش ، بررسي رابطه سازگاري اجتماعي و خودکارآمدي با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در دانش آموزان ابتدايي شهرستان بهشهر ميباشد.
بنابراين در اين پژوهش ، رابطه بين سازگاري اجتماعي و خودکارآمدي با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در دانش آموزان ابتدايي مقطع چهارم شهرستان بهشهر مورد بررسي قرار گرفت .
نتايج اين پژوهش نشان داد که ؛ بين سازگاري اجتماعي و خودکارآمدي با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در دانش آموزان ابتدايي مقطع چهارم شهرستان بهشهر رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
همچنين بين سازگاري اجتماعي ، خودکارآمدي و استفاده از شبکه هاي اجتماعي در دانش آموزان برحسب جنسيت تفاوت معناداري وجود ندارد.
نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان داد که ؛ بين سازگاري اجتماعي و خودکارآمدي با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در دانش آموزان ابتدايي مقطع چهارم شهرستان بهشهر رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
Relationship between using social networks and internet addiction and depression among students.
A survey on The Relationship between the Use of Virtual Social Networks and Self-Regulated learning Strategies on Student.