چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش به کمک نقشههای مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی در عملکرد تحصیلی درس علوم دانش آموزان پایه هفتم شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 94-1393 اجرا گردید. در این پژوهش ابتدا از میان مدارس پسرانه شهر الیگودرز که دارای کلاس پایه هفتم بودند، یک مدرسه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بهطور تصادفی دو کلاس پایه هفتم در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. روش تحقیق این پژوهش برای آزمون فرضیهها از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. در این پژوهش ابتدا پیشآزمون پیشرفت تحصیلی بر روی 60 نفر از دانش آموزان برگزار شد، سپس دانش آموزان مذکور بهصورت تصادفی به دو گروه سی نفره تقسیم شدند. بهطور همزمان، دانش آموزان گروه اول به مدت دوازده جلسه یکساعته در معرض متغیر مستقل (الگوی نقشههای مفهومی) قرار گرفتند، درحالیکه همزمان با آن برای دانش آموران گروه دوم از روش سنتی استفاده و الگوی مذکور اجرا نشد. درنهایت برای هر دو گروه پسآزمون پیشرفت تحصیلی اجرا شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، محاسبه میانگین و انحراف معیار استفاده شده است. همچنین از روشهای آمار استنباطی؛ تحلیل کواریانس بهره گرفته شد. بعد از به دست آمدن نمرات در پیشآزمون و پسآزمون، دادهها بهوسیله تحلیل کواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، الگوی نقشههای مفهومی (05/0> P) در تدریس، باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میشود و مقدار این اثر 62 درصد میباشد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش در پي بررسي اين مساله هستيم که اثربخشي آموزشي به کمک نقشه هاي مفهومي در مقايسه با روش سخنراني در عملکرد تحصيلي درس علوم دانش آموزان پايه اول متوسطه چگونه است ؟ مباني نظري تحقيق نقشه هاي مفهومي نقشه مفهومي ابزاري براي نمايش اطلاعات در قالب يک سري نمودارها و کادرهاي متصل به هم است که ارتباط منطقي بين مفاهيم به روشني در آنها قابل مشاهده بوده و به نوعي بازنمايي تجسمي روابط معني دار بين مفاهيم محسوب مي شود.
هدي احمري طهران و ديگران (١٣٩١)، به مقايسه دو روش آموزش سخنراني و ترسيم نقشه مفهومي بر ميزان يادگيري و رضايت دانشجويان پرداخته که به اين نتيجه رسيده است که از آنجا که روش آموزشي نقشه مفهومي، بر ميزان يادگيري معنادار بيش از شيوه سخنراني مؤثر بود و با توجه به محبوبيت بالاي ترسيم نقشه مفهومي نسبت به ساير اشکال ارائه تکاليف درسي در ميان دانشجويان ، پيشنهاد ميشود اساتيد جهت دانش افزايي دانشجويان از اين شيوه براي ارائه تکليف استفاده نمايند.
آزمون فرضيه ي پژوهش فرضيه ي کلي پژوهش بين عملکرد تحصيلي دانش آموزان کلاس پايه اول متوسطه که درس علوم تجربي خود را از طريق نقشه هاي مفهومي ياد گرفته اند، در مقايسه با دانش آموزاني که با روش تدريس سخنراني آموزش ديده اند، تفاوت وجود دارد.