چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رسانه و شبکههای اجتماعی بر نگرش نسبت به ازدواج یا میانجیگری متغیر دینداری میباشد. در بخش دیگری از این پژوهش نیز به بررسی تفاوت نقش جنسیت و تحصیلات دانشگاهی در اثرگذاری تاثیر رسانههای اجتماعی بر نگرش نسبت به ازدواج موردبررسی قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات پژوهش، ۳۰۶ نفر بهعنوان آزمودنیهای تحقیق به روش انتخاب تصادفی منتخب شدند. از این تعداد ۱۵۶ نفر زن و ۱۵۰ نفر مرد و 197 نفر غیردانشگاهی و ۱۰۹ نفر دانشگاهی بودند. روش تحلیل از نوع توصیفی – همبستگی بود و از مدل معادلات ساختاری برای آزمودن فرضیههای پژوهش استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیهها نشان میداد که رسانه و شبکههای اجتماعی بر نگرش نسبت به ازدواج تاثیری مستقیم داشته و متغیر میانجی دینداری بهعنوان تعدیلکننده و اثرگذار بر روی این رابطه تداعی نقش میکند. همچنین در بخش دیگری از نتایج نشان داده شد که متغیر جنسیت تفاوتی در میزان اثرگذاری شبکه و رسانههای اجتماعی بر نگرش نسبت به ازدواج ندارد اما متغیر دانشگاهی یا غیردانشگاهی بودن افراد در اثرگذاری شبکه و رسانههای اجتماعی بر نگرش نسبت به ازدواج ایجاد تفاوت میکرد.
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون فرضيه ها نشان ميداد که رسانه و شبکه هاي اجتماعي بر نگرش نسبت به ازدواج تأثيري مستقيم داشته و متغير ميانجي دينداري به عنوان تعديل کننده و اثرگذار بر روي اين رابطه تداعي نقش ميکند.
با توجه به شکل (١) و (٢) ضريب رگرسيوني استاندارد شده تاثير متغير شبکه هاي اجتماعي بر نگرش به ازدواج افراد برابر٠/٣٨٧ ميباشد، همچنين مقدار آماره تي براي اين ضريب برابر ٧/٣٦٨ ميباشد و بيشتر از ١/٩٦ ميباشد که نشان از معنيدار بودن اين ضريب در سطح خطاي ٥ درصد است .
فرضيه دوم : دينداري نقش ميانجي در رابطه بين استفاده افراد از شبکه و رسانه هاي اجتماعي و نگرش به ازدواج آنها را دارد.
جدول (٧) ضرايب رگرسيوني تعديل گري جنسيت شرح گروه ضريب اختلاف ضريب P- استاندارد استاندارد value نگرش به شبکه و رسانه هاي مرد 0/438 0/069 0/199 → ازدواج اجتماعي زن 0/239 583 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٥٨٧- ٥٧٣ با توجه به نتايج گزارش شده در جدول (٧) پي-مقدار بدست آمده براي آزمون اختلاف ضريب رگرسيوني بين گروه مردان و زنان برابر با ٠/٠٦٩ ميباشد که از سطح خطاي ٥ درصد بيشتر است .
فرضيه چهارم : تأثير استفاده از شبکه و رسانه هاي اجتماعي بر نگرش به ازدواج در بين افراد داراي تحصيلات دانشگاهي و غير دانشگاهي متفاوت است .
فرضيه چهارم : تأثير استفاده از شبکه و رسانه هاي اجتماعي بر نگرش به ازدواج در بين افراد داراي تحصيلات دانشگاهي و غير دانشگاهي متفاوت است .