چکیده:
این تحقیق با هدف اثربخشی درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر عواطف مثبت و منفی و استرس تحصیلی دانش آموزان دختر انجام گردید. این تحقیق از نوع نیمه تجربی (پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بابلسر در سال 99-1398 میباشد. از جامعه آماری مزبور ابتدا 150 نفر به شیوه در دسترس از دو مدرسه انتخاب شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. سپس از بین این افراد تعداد 30 نفر که در مقیاس عواطف مثبت پایینترین نمره و در مقیاس عواطف منفی و استرس تحصیلی بیشترین نمره را کسب کردند، بهعنوان نمونه اصلی انتخاب و بهصورت تصادفی در دوره مدت آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه به مدت 90 دقیقهای هفتهای یک بار کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی مانده بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس (MNCOVA) استفاده شده است. نتایج نشان داد درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر عواطف مثبت، منفی و استرس تحصیلی دانش آموزان دختر تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
(1397 با توجه به مطالب ذکر شده و با توجه به اينکه وضعيت روحي نوجوانان امر مهمي در وضعيت تحصيلي آنان به شمار مي رود و اضطراب و اختلالات هيجاني مي تواند تاثير مخرب و فرساينده اي بر روحيه دانش آموزان و مهارت هاي ارتباطي آنان داشته باشد و با در نظرگرفتن اهميت و ضرورت پرداختن به درمان اختلالات استرس و اضطراب دانش آموزان خصوصا دختران 1 Sorvae & et al 2 Volestad & et al ١٣٠٢ دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١٣٢٠- ١٣٠١ نوجوان که مادران فردا هستند و از ارکان اساسي نظام آموزشي کشور در دستيابي به اهداف نظام آموزشي هستند، يافتن روشي که بتوان به وسيله آن اين اختلالات را کاهش داد و از به خطر افتادن سلامت رواني آن ها پيشگيري کرد، اهميت بسزايي دارد.
بين گروه هاي آزمايشي و کنترل تفاوت معناداري وجود دارد، بدين صورت که آموزش برنامه ي کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي و مهارت هاي مطالعه ، هر دو در کاهش 1 mac ١٣٠٨ دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١٣٢٠- ١٣٠١ اضطراب امتحان دانش آموزان تأثيرگذار بود.
افرادي که ذهن آگاهي بيشتر و به تبع آن خودکنترلي بيشتري داشتند، پرخاشگري و آسيب به خود کمتري را 1 Kennedy 2 Hoge 3 Maccoon 4 Elaine & Hollins 5 Dianna 6 Lee 7 Yusainy & Lawrence ١٣٠٩ دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١٣٢٠- ١٣٠١ نشان دادند، همچنين با کنترل خودمهارگري، تأثير مستقيم ذهن آگاهي بر خصوصيت پرخاشگري، عصبانيت و خصومت و خودآسيبي همچنان معنادار باقي ماند.
١٣١٦ دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١٣٢٠- ١٣٠١ بحث و نتيجه گيري فرضيه فرعي اول پژوهش : درمان کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر عواطف مثبت دانش آموزان دختر مؤثر است .