چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین علائم وسواس با نگرش به تصویر بدنی در دانش آموزان بود. روش مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجراء، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم پایه دهم شهر ساری بود که مجموعا 210 نفر بودند که با توجه به جدول مورگان تعداد 140 نفر به روش نمونهگیری دومرحلهای، خوشه ای تکمرحله ای و تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش توسط پرسشنامه های علائم وسواس مادزلی (1977) و تصویر بدنی فیشر (1970) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج نشان دادند، بین علائم وسواس با نگرش به تصویر بدنی دانشآموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد و علائم وسواس توان پیشبینی معنادار نگرش به تصویر بدنی در دانش آموزان را داراست. این نتایج تلویحات کاربردی در حیطه کاهش مشکلات روانشناختی مرتبط با بدن به روانشناسان و مشاوران با در نظر گرفتن تاثیرات علائم وسواسی را ارائه میدهد.
The aim of this study was to investigate the relationship between obsessive-compulsive symptoms and attitudes of body image in students. The method of the present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of implementation. The statistical population of this study included all female high school students in the tenth grade in Sari, which was a total of 210 people. According to Morgan table, 140 people were selected as a sample by two-stage sampling, one-stage cluster and random sampling. Research data were collected by Moudsley Obsessive Compulsive Inventory (1977) and Fisher body image (1970). SPSS statistical software was used to analyze the research data. The results showed that there is a significant negative relationship between obsessive-compulsive disorder and students 'attitudes of body image and that obsessive-compulsive symptoms can significantly predict students' attitudes of body image. These results provide practical implications for reducing the psychological problems associated with the body to psychologists and counselors considering the effects of obsessive-compulsive symptoms.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهميت موضوع ، در اين تحقيق تلاش ميشود تا به اين سئوال اساسي پاسخ داده شود که آيا بين علائم وسواسي با نگرش به تصوير بدني دانش آموزان رابطه معنيداري وجود دارد؟ روش شناسي اين پژوهش از نظر هدف کاربردي و از نظر شيوه اجراء توصيفي از نوع همبستگي ميباشد.
فرضيه اول : بين علائم وسواسي با تصوير بدن در دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري: فرضيه ١: بين علايم وسواسي با نگرش به تصوير بدني دانش آموزان رابطه معني دار وجود دارد.
با توجه به نتايج بدست آمده ، بين علائم وسواسي با نگرش به تصوير بدني دانش آموزان رابطه معني دار وجود دارد، مورد تاييد واقع شد.
با توجه به نتايج بدست آمده ، علائم وسواسي توان پيش بيني نگرش به تصوير بدني دانش آموزان را دارا ميباشند، فرضيه دوم ، مورد تاييد واقع شد و اين نتايج با پژوهش گراس برگ (٢٠١٩)، دهکردي و روح الاميني (١٣٩٥)، سراواني و شـيرازي (١٣٩٧)، مک کالوم و همکاران (٢٠١٨)، توه و همکاران (٢٠١٧)، پارسونز و همکاران (٢٠١٧)، بلکـي و همکـاران (٢٠١٦)، همسـو مـي باشد.
1 Richards, Whitehead & Macnaughton 16 تصور منفي نسـبت بـه بدشکلي بدني و وسواس به عنوان اختلال هايي که ريشه ي اضطرابي دارند، شناخته شده اند و يافته ها نيز حاکي از اين است که پاسخ به اضطراب ، از طريق نشخوارگري فکري اتفاق مي افتد.
در مجموع يافته هاي حاصل از اين پژوهش در راستاي ساير تحقيقاتي که در زمينه تصوير بدني ، تاييد کننده ي رابطه منفي و همچنين داشتن نقش پيش بين متغير علائم وسواس با تصوير بدني بود.