چکیده:
این مقاله بر آن است تا نشان دهد مسجدالاقصایی که در آیهٔ نخست سورهٔ اسرا به آن اشاره شده است، برخلاف رای عدهٔ زیادی از پژوهشگران مدرن به جای آنکه یک مکان مقدس آسمانی باشد، یک مکان زمینی واقع در شهر اورشلیم است. اورشلیم در واقع یک شهر مقدس مسیحی است، البته به تعبیر دقیقتر «اورشلیم نو»، چرا که اورشلیم یک بار به خاطر یهودیان خطاکار ویران گردید و شهری جدید به جای آن ساخته شد. سفر شبانهٔ حضرت محمد به اورشلیم که در قرآن به آن اشاره شده است، مکاشفهای است از همان جنس مکاشفهٔ حزقیل نبی. قدیمیترین منابع تفسیری در این موضوع اتفاق نظر دارند که مسجد الاقصایی که در قرآن به آن اشاره شده همان اورشلیم (بیتالمقدس) است. در واقع فقط در برخی منابع شیعی این گزاره دیده میشود که مسجد الاقصی جایی در آسمان است و این یعنی پیامبر هیچ گاه به اورشلیم نیامده است. این نوع نگاه شیعه به ماجرای اسرا در واقع بازنمایی از گرایشهای ضد اموی شیعیان است که میتوان گفت این گرایشها با هدف دور کردن اورشلیم از جایگاه مقدسش به عنوان مقصدی زیارتی، طراحی شده بودند. این ادعا متاثر از احادیثی با این مضمون بود که پیامبر در سفری مستقیما از مکه به آسمان رفته است و این احادیث از یک سری داستان دربارهٔ اولین تجربهٔ وحیانی پیامبر نشات گرفته بودند که هیچ ارتباطی با سفر شبانهٔ پیامبر به اورشلیم نداشت.
خلاصه ماشینی:
سفر شبانه پیامبر به مسجد الاقصی (اسرا) بررسی ابعاد مختلف نخستین علل تقدسیافتگی بیتالمقدس در اسلام یوری رابین URI RUBIN ترجمه: احمد احمدی چکیده این مقاله بر آن است تا نشان دهد مسجدالاقصایی که در آیهٔ نخست سورهٔ اسرا به آن اشاره شده است، برخلاف رأی عدهٔ زیادی از پژوهشگران مدرن به جای آنکه یک مکان مقدس آسمانی باشد، یک مکان زمینیِ واقع در شهر اورشلیم است.
۱. پژوهشهای جدید دربارهٔ سفر شبانهٔ پیامبر (اسرا) و همچنین عروج ایشان (معراج) پژوهشگران معاصر مطالعات زیادی انجام داده و از جنبههای گوناگونی موضوع را بررسی کردهاند؛ اما این گونه به نظر میرسد که لازم است منابع نخستین و قدیمیترین مآخذی که در تاریخ این موضوع وجود دارند به طور جامعتری بررسی شوند.
به همین دلیل باید گفت هیچ شاهدی برای این موضوع وجود ندارد که منطقهٔ مقدسی که در آیهٔ نخست سورهٔ اسرا به عنوان مقصد سفر شبانهٔ پیامبر از آن یاد شده، جایی غیر از محدودهٔ سرزمین مقدس است.
پژوهشگران معاصر آیهٔ نخست این سوره را که مفهوم اسرا و مسجدالاقصی در آن ذکر شده است، به عنوان آیهای مستقل بررسی میکنند و قائل به وجود ارتباط بین این آیه و آیات بعدی نیستند، ولی به نظر میرسد این نگاه غلط است.
۵. ۲ عروج از مکه به آسمان این ادعای شیعه مبنی بر اینکه مسجدالاقصی به جای قرار داشتن در اورشلیم، در آسمان واقع شده است، احتمالا علاوه بر ماجرای سفر شبانهٔ پیامبر به اورشلیم و از آنجا هم به آسمان، از موضوع دیگری هم متأثر است و آن هم آشنایی جامعهٔ اسلامی با ماجرایی در باب سفر مستقیم پیامبر به آسمان است.