چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر سهولت آنلاین بر قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه با در نظر گرفتن نقش میانجی ارزشهای لذت جویانه و سودمندانه ادراک شده و نقش تعدیلگر نگرانی ادراک شده امنیتی در بانک صادرات شهرستان خراسان شمالی صورت گرفته است. روش: برای گردآوری دادههای مربوط به سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان تلفن همراه بانک صادرات استان خراسان شمالی است. پس از اطمینان از روایی و پایائی مقیاسهای طراحی شده بر اساس محاسبات انجام شده، پرسشنامهها در نمونهای به حجم 384 نفر توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده و تعیین روابط بین متغیرها نیز از مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. همچنین تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و SMART-PLS صورت گرفته است. نتایج: طبق تحلیل پژوهش حاضر، ارزشهای لذتجویی ادراک شده و ارزشهای سودمندانه ادراک شده در رابطه میان متغیرهای سهولت دسترسی، جستجو، ارزیابی، معامله، کسب سود و پس از بهره با قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه نقش میانجی دارند و نگرانی ادراک شده امنیتی در رابطه میان متغیرهای ارزشهای لذتجویی ادراک شده و ارزشهای سودمندانه ادراک شده با قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه نقش تعدیلگر دارد.
Objective: The aim of the present study was to facilitate online intention to accept mobile banking by considering the mediating role of perceived hedonistic and beneficial values and the moderating role of perceived security concerns in Bank Saderat of North Khorasan city. Method: A questionnaire was used to collect data related to measuring research variables. The statistical population of this research includes the mobile phone customers of Bank Saderat of North Khorasan province. After ensuring the validity and reliability of the scales designed based on the calculations, the questionnaires were distributed in a sample of 384 people. Structural equation model has been used to analyze the collected data and determine the relationships between variables. Also, the obtained data were analyzed using SPSS and SMART-PLS statistical software. Results: According to the analysis of the present study, perceived pleasure values and perceived useful values play a mediating role in the relationship between ease of access, search, evaluation, transaction, profit and after-interest variables with the intention of accepting mobile banking. Perceived security plays a moderating role in the relationship between the variables of perceived hedging values and perceived utility values with the intention of accepting mobile banking.
خلاصه ماشینی:
(جباراجاکرتی و شانکار 4 ، 2 Blount et al Riivari Mohammadi Jebarajakirthy & Shankar پیشینه پژوهش عسگری و همکاران (1399) در پژوهشی با عنوان " بررسی تأثیر اعتماد و ابعاد کیفیت بر استفاده از خدمات بانکداری تلفن همراه با نقش میانجی رضایت مشتری و تمایل به استفاده از بانکداری تلفن همراه ( مورد مطالعه : شعب بانک ملت تهران) " با بکارگیری مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارAMOS نشان دادند که اعتماد یکی از موارد کلیدی است که رضایت و قصد استفاده از آن را در قبال بانکداری تلفن همراه تعیین میکند.
بر اساس نمودارهای 4 و 5 فرضیه تحقیق تایید میگردد و میتوان گفت سهولت معامله بر ارزشهای لذت جویی ادراک شده، ارزشهای سودمندانه ادراک شده و قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه تأثیر مثبت دارد.
بر اساس نمودارهای 4 و 5 فرضیه تحقیق تایید میگردد و میتوان گفت سهولت کسب سود بر ارزشهای لذت جویی ادراک شده، ارزشهای سودمندانه ادراک شده و قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه تأثیر مثبت دارد.
بر اساس نمودارهای 4 و 5 فرضیه تحقیق تایید میگردد و میتوان گفت سهولت پس از بهره بر ارزشهای لذت جویی ادراک شده، ارزشهای سودمندانه ادراک شده و قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه تأثیر مثبت دارد.
و هم سو با حق شناس و همکاران (1394)، نادری بنی و همکارانش (1394)، جارونی (2014)، جباراجاکرتی و شانکار (2021) میباشد، قدرت رابطه ميان سهولت کسب سود با ارزشهای لذت جویی ادراک شده، ارزشهای سودمندانه ادراک شده و قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه برابر 416/0، 481/0 و 451/0 و آماره t آزمون نيز 638/11، 264/11 و 966/13 بدست آمده است.