چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر محبوبیت شرکت بر هزینه سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق تهران طی بازه زمانی 1385 تا 1392 بوده و حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک بالغ بر 117 شرکت میباشد. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار ره آوردین نوین گردآوری شده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش اقتصاد سنجی مبتنی بر رهیافت پانل دیتا انجام شده است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که با افزایش محبوبیت در شرکت، هزینهی سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران، به طور قابل ملاحظهای کاهش مییابد.
The purpose of this study is to investigate the effect of the company's reputation on the cost of Equity in companies listed in Tehran Stock Exchange. The statistical population of this study is all companies listed in Tehran Stock Exchange during the period of 2006 to 2013 and the sample is 117 companies using systematic elimination method (Systematic Removal Method). Data were collected using modern software and data analysis was performed using the panel method based on econometric method. The result of the research suggests that, with increasing reputation in the company, the cost of Equity of companies accepted in the Tehran Stock Exchange will be significantly reduced.