چکیده:
مطالعة حاضر، تاثیر شدّت مالکیت خصوصی بر شدّت سودآوری در صنایع موادغذایی و آشامیدنی در هر کد چهار رقمی ISIC در صنایع موادغذایی و آشامیدنی ایران را بررسی میکند. بدین منظور، دادهها و اطلاعات صنایع ده نفر کارکن و بیشتر به صورت ترکیبی در سالهای 1392-1382 با جامعة آماری 23 کد چهار رقمی ISIC استفاده شده است. شدّت سودآوری بهعنوان متغیر وابسته و شدّت مالکیت، شدّت تبلیغات، شدّت تحقیق و توسعه، شدّت سرمایهگذاری، شدّت صادرات و سهم بازار، متغیرهای توضیحی مدل هستند. نتایج حاکی از رابطة مثبت و معنادار شدّت مالکیت با شدّت سودآوری است. همچنین با افزایش تحقیقوتوسعه، صادرات و سرمایهگذاری، سودآوری افزایش و با افزایش سهم بازار و تبلیغات، سودآوری کاهش مییابد.
The present study, investigates the impact of the private ownership intensity on the profitability intensity in the food and beverage industries in each four-digit ISIC code in the Iran’s food and beverage industries. For this purpose, information and data of industries with ten employees and more have been used in combination form for the years 2003-2013 with a statistical society including 23 ISIC four-digit codes. The profitability intensity as the dependent variable and the ownership intensity, advertising intensity, R&D intensity, investment intensity, export intensity and market share are the explanatory variables of the model. The results indicate that there is a positive and significant relationship between the ownership intensity and the profitability intensity. Also, profitability increases as R&D, export and investment increase, and profitability decreases as market share and advertising increase.