چکیده:
زمینه و هدف: عدم وجود دانشی جامع و منسجم درباره پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه به نوعی چالش در این حوزه منجر شده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه بر اساس سطوح تحلیل مختلف است.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی اکتشافی است و در آن از روش کیفی و راهبرد تحلیل مضمون استفاده شد. این پژوهش با مرور نظاممند مطالعات 20 سال اخیر و بر اساس فرایند سه مرحلهای ترنفیلد و همکاران (2003) انجام شد. در این پژوهش تعداد 160 مقاله مرتبط منتشر شده در مجلات داوری همتا و علمی-محور به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس تحلیل دادهها، پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه شامل فعالیتهای سازمانی، ویژگیهای سازمانی، ذینفعان خارجی بودند. این یافتهها با تحلیل عمیق دیدگاههای نظری مدیریت استراتژیک، مطالعات سازمانی، کارآفرینی و بازاریابی و سطوح تحلیل فرد، تیم، کسبوکار، شبکه و نهادی تکمیل شدند.
نتیجهگیری: در صورتی که سازمانها بخواهند مدل کسبوکار نوآورانه برای سازمان خود طراحی کنند در ابتدای امر پیشرانههای باید مورد نیاز مدل را درک کرده و متناسب با آن به طراحی مدل اقدام کنند.
Background & Purpose: The lack of coherent and comprehensive knowledge about business model innovation drivers in order to design innovative business models has led to challenges in the development of knowledge in the field of business model innovation. The purpose of this study was to determine the drivers of the business model innovation coherently and harmoniously based on the type of theoretical perspective and levels of analysis. Methodology: The present study was conducted in a systematic review based on the last 20 years and three-step process of Turnfield et al (2003). To achieve these goals, 160 related articles published in peer-reviewed journals were selected as the research sample and analyzed using qualitative research method based on thematic analysis. Findings: According to the research findings, the drivers of business model innovation consisted of organizational activities, Organizational characteristics, External Stakeholders and so on are an integrated framework derived from the existing works on the drivers of an business model innovation and with in-depth analysis of theoretical perspectives on strategic management, organizational studies, entrepreneurship and marketing and levels of analysis of individual, team, firm, network and the institution has been completed. Conclusion: The present study consistently identified the information in the field of business model innovation drivers and discussed this information in a categorized manner. The results of the research will help organizations to understand the required drivers of the model and design the model accordingly before they try to design an innovative business model for their organizations.
خلاصه ماشینی:
شناسایی پیشرانه های مدل کسب وکار نوآورانه با استفاده از یک مرور نظام مند پگاه امامی اقلیمی ١، محمدرحیم اسفیدانی ٢، میرا سید ابوالقاسم 3 چکیده زمینه و هدف: عدم وجود دانشی جامع و منسجم درباره پیشرانه های مدل کسـب وکـار نوآورانـه بـه نـوعی چالش در این حوزه منجر شده است .
ir نوع مقاله : پژوهشی تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٩/٠٥/٣٠ تاریخ پذیرش نهایی مقاله : ١٣٩٩/٠٩/١٠ DOI: نویسنده مسئول مقاله : پگاه امامی اقلیمی مقدمه در سال های اخیر، مدل کسب وکار نوآورانه مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار گرفته اسـت ؛ 1 این مدل مزایایی در جهت افزایش بهره وری ، جذب و حفظ مشتریان ایجاد مـ ی کنـد (تسـه ، ٢٠١٠) و شامل نوعی تغییر عملی در مدل فعلی کسب وکار است .
نتایج جستجوی کلمات کلیدی (به تصویر صفحه رجوع شود) مرور نظام مند در پژوهش حاضر نشان داد که در سال های اخیر چندین روش برای مطالعه پدیده مدل کسب وکار مورد استفاده قرار گرفته است .
این فعالیت ها به کار افراد، گروه ها، سازمان ها برای دستیابی به مدل کسب وکار نوآورانه مربوط است .
تمرکز روی تلاش ها و فعالیت های آگاهانه ای که می تواند به ایجاد مدل کسب وکار نوآورانه منجر شود، به این پیشرانه ها مربوط است .
در این مرور نظام مند فعالیت هایی به عنوان مضامین فرعی شناسایی شدند که به ایجاد مدل کسب وکار نوآورانه منجر می شود.
Business Model Innovation in Tourism: How to SurvivelinHighlyCompetitiveEnvironments.
The Business Model: A Theoretically Anchored Robust Construct for Strategic Analysis.