چکیده:
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی قصه درمانی بر علائم اختلال کمبود توجه/بیشفعالی و تکانش گری دانشآموزان دبستان دوره اول (اول تا سوم ابتدایی) بود. روش: روش تحقیق شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل است. پس از غربالگری دانشآموزان پسر دوره اول ابتدایی ارجاعی به مراکز مشاوره ناحیه 3 تبریز که دارای اختلال بیشفعالی بودند، 30 دانشآموز انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پس از اجرای پیش آزمون (آزمون کانرز فرم معلم) برای هر دو گروه، بسته قصه درمانی در طی 10 جلسه یکساعته به گروه آزمایش ارایه گردید و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. سپس پس آزمون برای هر دو گروه اجرا و دادهها پس از گردآوری با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مقیاس فرم معلم کانرز (در سطح 001/0>p) در پس آزمون تغییر معنیداری داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که علائم کمبود توجه / بیشفعالی و تکانش گری تحت تاثیر قصه درمانی، در قالب طرح آزمایشی اخیر کاهش داشته و این رویکرد به درمانگران و متخصصان روانشناسی پیشنهاد میگردد
Aim: The purpose of this study was to determine the
effectiveness Narrative therapy on the symptoms of attention
deficit / hyperactivity disorder and impulsivity of primary
school students (first to third elementary school). Methods:
The research method was quasi-experimental, pre-test and
post-test with control group. After screening the first grade
elementary schoolchildren referring to counseling centers in
Tabriz 3 districts and overactive, 30 students were selected
and randomly divided into two experimental groups (15
subjects) and control (n = 15) and after The pre-test (Conners
Teacher's Form Test) test was presented to the experimental
group for 10 sessions per session for both groups, and the
control group did not receive any training. Then, the post-test
was performed for both groups and the data were analyzed by
descriptive statistics, ANOVA and ANCOVA. Results: The
scores of the experimental group were significantly different
in the post test, compared with the control group in the
Converge Teacher's Scale (p <0.001). Conclusion: According
to the results, it can be concluded that the symptoms of
attention deficit / hyperactivity and impulsivity influenced by
storytelling have been reduced in the form of a recent
experimental design and this approach is recommended to
therapists and psychologists.