چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاههای 87 نفر از مربیان مراکز فنی و حرفهای استان کرمانشاه در راستای طرح اجرا شدۀ دورههای مهارتی مهندسان فردا مبتنی بر رویکرد یادگیری مسئلهمحور در مقایسه با برنامههای درسی سنتی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است. نتایج نشان داد که موفقیت دورههای مهارتی مهندسان فردا با رویکرد یادگیری مسئلهمحور در مقایسه با برنامههای درسی سنتی، به عوامل مهمی چون تناسب زمان با طول دوره، امکانات و تجهیزات آموزشی و تمایل فراگیران به شرکت در کلاسها بستگی دارد. علاوه بر این مربیان بالارفتن میزان خلاقیت دانشآموزان، شکوفا شدن استعدادهای پنهان و علاقمندی به دروس عملی و تئوری را به عنوان مزایا و فقدان امکانات کمک آموزشی متناسب با رشتۀ ارائه شده، فقدان تجهیزات آموزشی، عدم برنامهریزی مناسب و عدم تفکیک سنی دانشآموزان را بهعنوان معایب این طرح معرفی کردهاند.
The purpose of this study was to investigate the advantages and disadvantages of problem-based learning approach in enhancing tomorrowchr('39')s engineerschr('39') skills as compared to the traditional curriculums from the viewpoint of 87 vocational trainers working in the technical and vocational centers in Kermanshah. The data collecting tool was a researcher-made questionnaire. The results show that the appropriateness of the engineers’ training is highly related to the appropriate time period, educational facilities and the willingness of learners to participate in problem-based learning approach as compared to traditional curriculums. Moreover, results list the advantages of the problem-based approach as improving level of student creativity, recognizing the hidden and undiscovered talents, developing interest in practical and theoretical lessons. Furthermore, the disadvantages include: Lack of proper educational facilities, lack of proper planning and lack of students’ age-segregation.
خلاصه ماشینی:
همچنين، به ايجاد مهارتهايي كه ميتواند به محيط باليني انتقال يابد نظير كار گروهي و مهارت يادگيري در طول عمر تفكر انتقادي، تعامل، مهارت ارتباط و خود ارزشيابي كمك ميكند (آرایی و همکاران 2 l"/>l"/> بهطورکلی يادگيري بر پايۀ مسأله، رويكردي آموزشي است كه دانشآموزان ياد ميگيرند چگونه ياد بگيرند و به صورت مشاركتي در گروههايي كه به دنبال راهحل هستند، كار كنند (میته و 3 dirim"/>dirim"/> بنابراین، اين روش توسط پژوهشگران تربیتی بهعنوان روش مكمل روشهاي تدريس سنتي و معلممحور شناخته 4 Pastirik"/> Pastirik"/> بهطورکلی از دیدگاه مربیان و معلمان برنامۀ درسی برای اینکه بتواند دانشآموزان را به شکلی عملی در فرآیندهاي بررسی مسائل پیچیده، مه Demiris & Zierler Aäri & et al Mete & Yildirim Pastirik یادگیري و زندگیشان درگیر کند، بهتر است مسألهمحور باشد.
نتایج این پژوهش نشان داد که دانشجویان گروه مسألهمحور در هر سه متغیر وابسته میانگین بیشتري را نسبت به دانشجویان گروه سخنرانیمحور کسب کردهاند و تمامی این تفاوتها از نظر آماري معنا Kridel MacMath & et al Reynolds & Hancock آکینوگلو و تاندوگان 1 (2006) تأثیر یادگیري مسألهمحور بر پیشرفت تحصیلی، نگرش و یادگیري مفهوم را در آموزش علوم از طریق مقایسۀ آن با گروهی از دانشجویانی که این درس به شیوۀ آموزش سنتی براي آنها اجرا میشد، مورد بررسی قرار دادند.
نتایج ارزیابی دوره، چنین نشان داد که اکثر فراگیران معتقد بودند مهارتهاي مسألهمحور آنها در این روش آموزشی نسبت به روشهای سنتی بهبود یافته است و اطلاعات جدید و مهارتهاي حل مسأله را یاد گرفتهاند Akınoğlu & Tandoğan Kurtela & Jelavic Kanet & Barut Kirkley & et al Lonka Nandi & et al Pennell & Miles روششناسي ماهیت این پژوهش، از لحظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات، کیفی است.