چکیده:
با وجود اهمیت نقش تحقیق و توسعه، تا کنون بهطور نسبی کمتر در نظام مدیریت تحقیقات کشور به "رسانش، کاربرد نتایج و بهرهبرداری از یافتههای پژوهشی" توجه شده است. در چنین شرایطی، بر عهدۀ تمامی موسسات پژوهشی و دانشگاههای کشور است تا به تجاریسازی یافتههای پژوهشی خویش جهت تحقق اقتصاد دانشبنیان و رسیدن به آرمانها و اهداف توسعۀ پایدار کشور اهتمام ورزند. در این مقاله، تلاش شده است تا از منظر توسعۀ حرفهای و در قالب یک پژوهش کیفی، مهارتهای مورد نیاز اعضای هیات علمی کشاورزی برای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی و راهکارهای توسعۀ قابلیتهای حرفهای اعضای هیات علمی در این خصوص شناسایی و معرفی شود.
Despite the importance of research and development, yet relatively little research have been noted and considered with regard to the management and application of the research findings. In such circumstances, research institutes and universities all over the country are bound to move toward the commercialization of their research findings in line with knowledge-based economy and in order to achieve national sustainable development goals. From the perspective of professional development, this qualitative research was done with the aim of identifying the professional skills and required skills of agriculture faculty members for university research commercialization and suggests appropriate procedures to enhance the required professional capabilities
خلاصه ماشینی:
در این مقاله، تلاش شده است تا از منظر توسعۀ حرفهای و در قالب یک پژوهش کیفی، مهارتهای مورد نیاز اعضای هیأت علمی کشاورزی برای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی و راهکارهای توسعۀ قابلیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی در این خصوص شناسایی و معرفی شود.
روش تحقیق این پژوهش، از منظر پارادايم پژوهش جزء تحقيقات كيفي محسوب ميشود و به لحاظ هدف، كاربردي بوده و با غايت اكتشاف (چالشهای کاری و نیازهای حرفهای اعضای هیأت علمی برای تجاریسازی پژوهشها دانشگاهی) و توصيف عوامل شناساییشده به انجام رسيده است.
این ملزومات نشان دهندۀ ضرورت فراهمسازی شرایط اداری و سازمانی، مالی و زیرساختی مورد نیاز برای تلفیق و نهادینه کردن تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی در حرفۀ دانشگاهی یا برنامۀ کاری و پژوهشی اعضای هیأت علمی است.
در جدول شمارة 3، شماری از این صلاحیتها و مهارتها شناسایی و معرفی شده است که میتواند در برنامهریزی برای ارائۀ آموزش و خدمات مشاورهای به اعضای هیأت علمی جهت تجاریسازی پژوهشها و کارآفرینی دانشگاهی مد نظر قرار گیرد.
در این بین، شناسایی و ارتقاء مهارتها و صلاحیتهای مورد نیاز اعضای هیأت علمی برای تجاریسازی پژوهشها و کارآفرینی دانشگاهی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در کل، یافتههای این تحقیق مبین لزوم بازنگری در حرفۀ علمی و دانشگاهی مبتنی بر تدریس و پژوهش و تلفیق تجاریسازی پژوهشها و کارآفرینی دانشگاهی در برنامۀ کاری و مسیر شغلی اعضای هیأت علمی است.
Exploring academic entrepreneurship: Drivers and tensions of university-based business.