چکیده:
تجاریسازی دستاوردهای علمی، کارآفرینی علمی، توسعۀ روابط دانشگاه ـ صنعت، منابع مالی پایدار از اولویتهای اصلی نظام علمی و فنّاوری کشور است. مداخلۀ اثربخش حاکمیت و دولت در جریانسازی دانش و نوآوری، لازمۀ حل مسائل و توجه به اولویتهای اصلی نظام علمی و فنّاوری است. قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی اختراعات و نوآوریها، یکی از مداخلات مهم و حساس و به تبع آن، ابزاری مؤثر در ترویج و اشاعۀ مهارتآموزی در سطح ملی می باشد. در این مقاله، با روششناسی تحلیل محتوا و مطالعۀ تطبیقی الگوهای هنجاری و شناختی، مهمترین ظرفیتسازیهای قانون حمایت از بنگاههای دانشبنیان برای ارتقای کارآفرینی علمی و مهارتآموزی به صورت کلنگر، تحلیل و ارائه شده است.
Academic achievements commercialization, academic entrepreneurship, development of university-industry relations and sustainable financial resources are main preferences of Iranian scientific and technology system. Effective intervention of governance and government in mainstreaming of knowledge and innovation is necessary to problems solving and attend to the main preferences of science and technology system. The law of «supporting knowledge-based firms and innovations commercialization» is the one of the important and sensitive interventions and based on it, it is effective tool to promote skill-training in the national level. In this paper, the most creating capabilities of the law of supporting knowledge-based firms to strengthen academic entrepreneurship and skill- training have investigated and presented by research method of content analysis and comparisons of cognitive and normative models.
خلاصه ماشینی:
ظرفيتسازي قانون حمايت از شركتهاي دانشبنيان براي ارتقاي کارآفرینی علمي و مهارتآموزی رضا مهدي 1 چکیده تجاريسازي دستاوردهاي علمی، كارآفريني علمي، توسعۀ روابط دانشگاه ـ صنعت، منابع مالی پايدار از اولويتهاي اصلي نظام علمي و فنّاوری كشور است.
با توجه به این مسئله، بر پایۀ مدل هنجاری نظام علم و 5 m"/>m"/> نظیر سبکهای تولید دانش، انقلابهای بزرگ علمی، نظام ملی نوآوری و الگوی پیچش سهجانبۀ صنعت ـ دولت ـ دانشگاه، ظرفيتسازيها و فرصتآفرينيهاي قانون حمايت از شركتهاي دانشبنيان و تجاريسازي اختراعات و نوآوريها، بررسي شده است.
قانون حمايت از شركتهاي دانشبنيان يكي از مداخلات مسئولانۀ حاكميت و دولت براي تقويت نظام ملي نوآوري، كارآفريني علمي و توسعۀ مهارتآموزی در سطح کشور است.
با بروز تحول جديد در توليد دانش و ظهور سبك ٢ و انقلاب دوم علمی و ظهور اقتصاد و جامعۀ Merton Etzkowitz Leydesdorff Sije McGowan Youngleson دانشبنيان، مرزهاي دانشگاه، صنعت و دولت نادقیق و مختل شده است.
یافتههای پژوهش با به کارگیری روششناسی تحقیق و بر اساس مباني نظري و مدل هنجاري، برخي از مهمترين پيامدها و ظرفيتسازيهاي قانون حمايت از شركتهاي دانشبنيان در ابعاد زير بررسي و احصاء شده است (جدول1): روزآمدی و تحقق مأموريت نظام دانشگاهي 1 بر اساس سبك ٢ و ٣ توليد دانش، انقلاب دوم علمي و الگوي پيچش سهجانبۀ صنعت ـ دانشگاه ـ دولت، نظام دانشگاهي بايد با توجه به نياز جامعه پژوهش كند و كارآفريني علمي داشته باشد.
با اجرايي شدن University Mission قانون حمايت از شركتهاي دانشبنيان انتظار ميرود كه جريان فنّاوری و نوآوري تقويت شود و نظام دانشگاهي ايران وارد فضاي سبك ٢ و ٣ توليد دانش و قواعد بازي انقلاب دوم علمي شود.