چکیده:
هدف پژوهش همبستگی حاضر بررسی تأثیر مهارت مربیان و محتوای دورههای آموزشی بر توانمندی مهارتی کارآموزان مرکز آموزش فنی و حرفهای خواهران ایلام بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن بر اساس دیدگاه صاحبنظران و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد. این پرسشنامه شامل 15گویه برای سنجش توانمندی مهارتی و20 گویه برای سنجش مهارت مربیان و محتوای آموزشی بود که توسط 86 نفر از کارآموزان تکمیل شد و دادههای فراهمشده با روش آماری رگرسیون گام بهگام تحلیل شد. نتایج نشان داد که توان مربیان در ایجاد انگیزه در فراگیران، میزان رضایت از مطالب ارائه شده در دوره، توانایی مربیان در بیان اهداف آموزش، تمایل به شرکت در سایر دورههای آموزشی، استفادۀ مربیان از وسایل کمک آموزشی و میزان مطابقت استاندارد با مطالب ارائه شده، بیشترین تأثیر را بر توانمندی مهارتی کارآموزان داشته است. در پایان راهکارها و پیشنهاداتی ارائه شده است
The main goal of this Correlation study was to investigate the impact of trainers` skill and the content of training courses on empowering women skill at Technical & Vocational Training, in Ilam province. A questionnaire was prepared to collect data. The formal validity (based on expert opinion) and the reliability (using Cranachchr('39')s alpha coefficient) of the questionnaire was assessed. The questionnaire included 15 items to assess skill capabilities and also 20 items to assess the course content and trainers` skill level. This questionnaire was completed by 86 participants. Provided data was analyzed using stepwise regression. The results showed the motivating learners, satisfaction of the course materials, the ability to express training goals, willingness to participate in other training center, instructors use teaching aids and materials have the most influence on studentschr('39') skill abilities. The guidelines and recommendations are provided
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که توان مربیان در ایجاد انگیزه در فراگیران، میزان رضایت از مطالب ارائه شده در دوره، توانایی مربیان در بیان اهداف آموزش، تمایل به شرکت در سایر دورههای آموزشی، استفادۀ مربیان از وسایل کمک آموزشی و میزان مطابقت استاندارد با مطالب ارائه شده، بیشترین تأثیر را بر توانمندی مهارتی کارآموزان داشته است.
در این تحقیق مواردی چون میزان تسلط مربی بر آموزشهای عملی، میزان رضایت از مطالب ارائهشده در دوره، مناسببودن محتوای مطالب مندرج در استاندارد، ارائۀ محتوی آموزشی به شکلی جذاب و قابل فهم، مناسب بودن طول مدت دوره و توجه به ایجاد مهارتهای حل مسئله در فراگیران مورد بررسی قرار گرفته است ( ابتکار، 1378.
در ضمن، نتایج حاکی از آن است که مربیان مرکز در نشانگرهای استفاده از وسایل کمک آموزشی، توان تغییر شرایط یادگیری در فراگیران و ایجاد انگیزه در فراگیران توانمندی کمتری داشته که باید مورد توجه برنامهریزان آموزشی این مرکز قرار گیرد.
در این تحقیق رگرسیون طی 5 گام صورت و 5 متغیر مستقل به مدل وارد شدند که شامل توان ایجاد انگیزه در فراگیران، میزان رضایت از مطالب ارائهشده در دوره، توانایی در بیان اهداف آموزش، تمایل به شرکت در سایر دورههای آموزشی، استفاده از وسایل کمک آموزشی هستند (جدول7).
جدول (6) ضرایب به دست آمده از تحلیل رگرسیون و سطوح معنیداری آنها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجهگیری بر اساس نتایج به دست آمده از پرسشنامهها مشخص شد که آموزشهای مهارتی ارائهشده در مرکز خواهران در توانمندی مهارتی بانوان شرکتکننده در این دورهها تأثیر داشته و توانسته است از جنبههای مختلف: افزایش توانایی ایجاد تغییر در جهت مطلوب، افزایش دانش و آگاهی در رابطه با رشتۀ آموزشی، افزایش توان انجام کار با تدبیر و روشهای بهتر، افزایش انگیزه در جهت شرکت مؤثر در کلاس، افزایش توان علمی مطلوب، افزایش قدرت اتکاء به خود توانمندی آنان را افزایش دهد.