چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط برنامۀ درسی (مهارتهای عمومی) آموزشهای فنی و حرفهای با نیازهای بازار کار شهر بیرجند بود. این تحقیق به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. ابتدا دو گروه از رشتههای اصلی فنی و حرفهای انتخاب و در هر گروه یک رشته بهطور هدفمند بررسی شد. جامعۀ تحقیق عبارت است از کلیۀ صاحبان مشاغل در هر یک از رشتهها که صلاحیت حرفهای آنها مورد تایید ادارۀ کل فنی و حرفهای استان قرار گرفته است. نمونهگیری به روش نمونهگیری طبقهای در هر گروه از رشتهها انجام و حجم نمونه با مراجعه به جدول مورگان بهطور مجزا در هر طبقه تعیین شد. سپس پرسشنامهای شامل مهارتهای عمومی لازم برای کار که حاصل بررسی و مطالعۀ پژوهشهای پیشین بود، تهیه شد. روایی صوری و محتوایی ابزار مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت و پایایی ابزار محاسبه و تایید شد. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، برنامۀ درسی (مهارتهای عمومی) آموزشهای فنی و حرفهای در اکثر موارد با نیازهای بازار کار کاملا و یا تا حد زیادی منطبق است و در مواردی عدم انطباق دیده میشود.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان میدهد، برنامۀ درسی (مهارتهای عمومی) آموزشهای فنی و حرفهای در اکثر موارد با نیازهای بازار کار کاملاً و یا تا حد زیادی منطبق است و در مواردی عدم انطباق دیده میشود.
نتایج پژوهش کهک (1380) با عنوان بررسی میزان انطباق رشتههای فنی و حرفهای با نیازهای بازار کار استان سمنان، نشان داده است که در اکثر رشتهها بین نیازها و کمیت فراگیران انطباق وجود ندارد.
مطالعۀ برنامههای درسی آموزشهای فنی و حرفهای، میتواند اطلاعات جامعی دربارۀ کم و کیف برنامههای آموزشی فنی و حرفهای بهدست دهد و با توجه به اینکه این آموزشها مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است، باید به دنبال شناخت مهارتهای مورد نیاز بازار کار بود تا به نحو مناسب از منابع استفاده شود و موجب هدر رفت آن نگردد.
نتایج این آزمون در جدول (3) نشان داده شده است: جدول (2) توزیع فراوانی گزینهها در پاسخ به سؤالهای عمومی توسط تعمیرکاران اتومبیل بنزینی درجۀ دو {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول (3)، میتوان چنین نتیجه گرفت که از نظر تعمیرکاران: الف) تواناییهای عمومی زیر بهطور معناداری منطبق بر نیازهای بازار کار است: «مدیریت، بازاریابی و روابط با مشتری، تسلط به اطلاعات و خدمات پشتیبانی (وام، بیمه، کسب مجوز)، توانایی برخورد با مشکلات با اعتماد به نفس و پیگیری حل مشکل، توجه به حفظ محیط زیست، توانایی کار گروهی، توانایی مسئولیتپذیری، تعهد و حفظ کیفیت کار و توانایی و علاقه به سازگاری با تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فنی».