چکیده:
در نظام آموزش غیر رسمیو مهارتآموزی سه جزء اصلی فراگیر، مربی و محتـوای آموزشی مـورد توجـه قـرار میگیرند و فعالیتهای مربی در کارگاه آموزشی بهصورت ارتباط رو در رو و حضوری با فراگیران بـهمنظـور ایجـاد یـادگیری است. این در حالی است که آموزش باید دربرگیرندۀ تمام فعالیتهای هدفمند یـادگیری باشـد و علاوه بر ارتباط رو در رو و حضوری، میتواند از روشهای دیگری نظیر آموزش از راه دور، یادگیری مجازی و سایر قابلیتهای فنّاورانه استفاده کند. آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتآموزی در بخش صنعت و بازارکار اهمیت فراوانی دارند. همچنین نظام آمـوزش فنی و حرفهای بـا سـایر نظامهای آموزشی تفاوتهایی دارد. با توسـعۀ نظـام مهارتآموزی و نیز توسعۀ فنّاوریهای آموزشی و اطلاعات و ارتباطات، علاوه بر ارکان سنتی نظام آموزش کلاسمحور شامل مربی، فراگیر و محتوای آموزشی، بایستی جزء اساسی دیگری به عنوان جزء چهارم نظام آموزش مهارت مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش انجـام شـده، با توجه به نتایج حاصل از روش آلفای "کرونباخ" و مقیاس " لیکرت" و ارزیابی سطح کیفیت آموزش نظری و عملی در مراکز آموزشی فنی و حرفهای و آموزشگاههای آزاد، تقویت جزء چهارم نظام آموزش و ارتقـای کیفیـت مهارتآموزی بـا اسـتفاده از فنّاوریهای اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد شده است. محور اصلی راهکارهای پیشنهادی ایـن تحقیق دقـت در تنظـیم و ارائـۀ محتواهای آموزشی، ضبط حرفهای صوتی و تصویری محتوای آموزشی، ذخیرهسازی، نگهداری و به اشتراکگذاری محتوای ارائهشده و ایجاد امکان دسترسی مداوم افراد مجاز به محتوای آموزشی بهصورت الکترونیکی با استفاده از قابلیتهای فنّاوریهای اطلاعات و ارتباطـات است.
The three main components of non-formal education and skills training include trainer, trainee and educational content are considering and In order to create learning, Trainer activities in training workshop are face to face communication with trainees. However, the training should include all Targeted learning activities and In addition to face to face and verbal communication, it can use other methods such as distance learning, virtual learning and technological capabilities. Technical and vocational education and training are important in the industrial sector and the labor market .Technical and vocational training system differences with other educational systems. By development of education and training and the development of information and communication technologies,In addition to the traditional pillars of the education system class-based including trainer, trainee and educational content should be considered another important part of training as a fourth component. In this research, The results of the alpha "Cronbach" method and "Likert" scale and assess the quality of theoretical and practical training in technical and vocational training centers and private training institutes , Reinforcement of the fourth component training system and improving the quality of skill training using information and communication technologies have been suggested. The main focus of this research approaches careful planning and providing educational content, a recording career as audio and video the educational content, storage, and maintenance of any to provide content of sharing and it is providing continuous access to educational content in electronic form authorized by the potential of information and communication technologies.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش انجـام شـده، با توجه به نتایج حاصل از روش آلفای "کرونباخ" و مقیاس " لیکرت" و ارزیابی سطح كيفيت آموزش نظری و عملی در مراکز آموزشی فنی و حرفهای و آموزشگاههای آزاد، تقويت جزء چهارم نظام آموزش و ارتقـاي كيفيـت مهارتآموزی بـا اسـتفاده از فنّاوريهاي اطلاعات و ارتباطات پيشنهاد شده است.
روند پیدایش و تحولات فنّاوریهای آموزشی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} از دهۀ 90 ميلادي، گسترش فنّاوري اطلاعات و ارتباطات باعث ظهور روشهای جديـد دسترسـي بـه آموزش و ايجاد نظامهاي جديد ارائۀ محتوای آموزشي براي پاسخگويي به انواع تقاضـاهاي آموزشـي رشد نموده است.
ابعاد سنجش پرسشنامۀ تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Cronbach’s Alpha براساس تحليل كيفي نظرات و ديدگاههاي نمونههاي تحقيـق، راهكـار تقويـت نظـام مهارتآموزی در بعد فنّاوريهاي آموزشي از طريق بهكارگيري بهجا و مناسـب فنّاوريهـاي آموزشی بهخصوص فنّاوریهای اطلاعـات و ارتباطات، بهعنوان يافتۀ پژوهشي در قالب اين مقاله، جمعبندي و ارائه شده است.
بنابراين، براي ارتقاي كيفيت و توسعۀ این نظام در آموزش مهارتی، لازم اسـت علاوه بر مربی، کارآموز و محتوای آموزشی، فنّاوريهاي آموزشي جدید و روشهاي ارائۀ دروس مهارتی نيز بهعنوان يك ركن اساسي آموزش مورد توجه قرار گيرد.
بـر اسـاس نتايج اين پژوهش، توسعۀ ركن چهـارم نظـام مهارتآموزی از طريـق بـهكـارگيري فنّاوريهـاي اطلاعات و ارتباطات در آموزش فنی و حرفهای شامل دقـت در تنظـيم و ارائـۀ محتـوای آموزشی، ضـبط حرفـهاي صوتي و تصويري محتواي ارائهشده، ذخيرهسازي، نگهداري و به اشتراكگذاري محتواي ارائـهشـده در کارگاههای آموزش حرفهها و ايجاد امكان دسترسي مداوم افراد مجاز به محتوای آموزشی به صورت منعطف با استفاده از خدمات افراد و مؤسسات حرفهاي، يكي از راهكارهاي تقويت نظام آموزش مهارتی و حفـظ و نگهداشت مزايا و برتريهاي نظام سنتي آموزش است.