چکیده:
در جهان امروز بالاترین و بهترین تولید برای کشورهایی که بخواهند حرف اول را در دنیا داشته باشند، تولید فکر نو و ایده است و این امر به خوبی ضرورت توجه به خلاقیت و پرورش آن را در کودکان و نوجوانان نشان میدهد. خلاقیت موهبتی است که در تمام انسانها بالقوه موجود است اما ظهور و گسترش آن مستلزم شرایط مناسب است. برخلاف تصور عامه مبنی بر این که فقط افراد معدودی خلاق به دنیا میآیند، واقعیت این است که همه با این استعداد پا به این دنیا میگذارند و این آموزش و تجربه است که میتواند زمینههای شکوفایی و غنا بخشیدن هر چه بیشتر به این استعداد را فراهم آورد. از این رو، در کشورهایی که از آموزش و پرورش پویا برخوردارند، پرورش خلاقیت به عنوان یکی از مهمترین هدفهای نظام آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. روش آموزشی مسئلهمحور، روش نوین در ارائۀ آموزشهای مهارتی به کودکان و نوجوانان مبتنی بر آموزش، شخصیتسازی شغلی و پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان تغییر در خلاقیت شرکتکنندگان دورههای مسالهمحور از دیدگاه مربیان است. جامعۀ آماری پژوهش کودکان و نوجوانان شرکتکننده در 5 رشتۀ مهارتی مسئلهمحور مدرسۀ مهارتآموزی مهندسان فردای ایلام به تعداد 156 نفر میباشد. با توجه به محدود بودن جامعۀ آماری از روش تمامشماری بهرهگرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 استفاده شده است. در این پژوهش برای سنجش میزان تغییرات خلاقیت از مولفههای سیالیت، ابتکار، انعطافپذیری و بسط، استخراج شده از پرسشنامه استاندارد عابدی بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که میان شرکت در دورههای مسئلهمحور و کلیۀ مولفههای موردبحث رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیونی به شیوۀ گام به گام نشان داد که اجرای شیوه آموزشی مساله محور بیشترین تاثیر را بر مولفههای ابتکار، سیالیت و انعطاف پذیری کودکان و نوجوانان شرکت کننده داشته است
In todaychr('39')s world the highest production to countries where they would have the final say in the world, generating new thinking and ideas. This is a great need to foster creativity and show it to the kids. Creativity is a gift that is present in all human beings, but the emergence and growth potential requires appropriate conditions. Contrary to the common belief that only a few people are born creative, reality is all born with this talent occasion. The fields of education and experience that can bring more prosperity and wealth to bring this talent. Thus, in countries where education is a dynamic, nurturing creativity as one of the main goals of the educational system is considered. Problem-based learning methods, new approaches in providing skills training to children and adolescents based on education, career self-efficacy, and foster creativity in children and adolescents. The aim of this study was to investigate the changes in the participantschr('39') creativity, problem-based course is the teacher. A sample of children and adolescents participating in the 5-string problem-oriented skills to 156 people of Mohandesan Farda Skill School. Due to the limited statistical population census method used. The data analysis software SPSS22 was used. In order to measure the fluid component of creativity, initiative, flexibility and expansion, Abedi extracted from a standard questionnaire was used. The results indicated that the company is based, and all components are discussed in terms of a significant relationship there. The results of the stepwise regression analysis showed that the performance of the method is the most effective components of creativity, fluidity
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر شرکت در دورههای آموزش مهارتی مسألهمحور بر خلاقیت کودکان و نوجوانان از دیدگاه مربیان مطالعۀ موردی: شرکتکنندگان در دورههای آموزشی مدرسۀ مهارتآموزی مهندسان فردا امین رستم نیا 1 سمیه غیابی 2 چکیده در جهان امروز بالاترین و بهترین تولید برای کشورهایی که بخواهند حرف اول را در دنیا داشته باشند، تولید فکر نو و ایده است و این امر به خوبی ضرورت توجه به خلاقیت و پرورش آن را در کودکان و نوجوانان نشان میدهد.
توزیع فراوانی افراد نمونۀ آماری تحقیق از نظر رشتههای مورد مطالعه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ب) آمار استنباطی برای آزمون فرضيه ارتباط میان شرکت در دورههای آموزشی مسألهمحور و تغییرات در خلاقیت کودکان و نوجوان، در گام نخست از ضريب همبستگي 1 بهره گرفته شده است.
نتایج نشان میدهد رابطۀ میان شرکت در دورههای مهارتی که به شیوۀ مسألهمحور برای کودکان و نوجوان ارائه شدهاند و کلیۀ شاخصهای مطرحشده در حوزۀ خلاقیت شامل سیالیت، ابتکار، انعطافپذیری و بسط، رابطۀ مثبت و معنادار است (جدول 1).
ماتريس همبستگي بين شرکت در دورههای مهارتی مسألهمحور و ابعاد خلاقیت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ** همبستگي در سطح 01/0 P< * همبستگي در سطح 5/0 P< همچنین، در این تحقیق برای تعیین اثرات متغیرهای مستقل بر وابسته از رگرسیون بهرهگیری شده است.
نتیجهگیری نتایج تحقیق نشان داد که شرکت در دورههای مهارتی فنی و حرفهای که به شیوۀ مسألهمحور اجرا میشوند، بیشترین تأثیر را بر قدرت ابتکار کودکان و نوجوان به عنوان یکی از مؤلفههای سنجش خلاقیت داشته است.