چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت موجود و مطلوب آموزشهای فنی و حرفهای در بخش صنایع شهرستان خرمشهر از سال 94-1392 بود. روش پژوهش در این مطالعه، از نوع ترکیبی بر پایۀ تحلیل اسناد و مدارک، مصاحبه و اجرای پرسشنامۀ محققساخته بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ سازمانها و شرکتها (صنایع متوسط و بزرگ شهرستان مطابق اطلاعات ثبت شده در ادارۀ صنایع استان- وزارت صنایع و معادن، معاونت توسعه صنعتی، دفتر آمار و اطلاع رسانی) که 42 شرکت برآورد شد و مرکز فنی و حرفهای شهرستان خرمشهر در بخش صنعت بود. از بین شرکتها 7 شرکت با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و با 15 نفر از مدیران و کارشناسان مصاحبه به عمل آمد. سپس بهصورت تصادفی ساده 140 نفر از کارشناسان برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از t تک نمونهای و t همبسته تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آموزشهای فنی و حرفهای در بخش صنایع شهرستان خرمشهر فاصله وجود دارد. در این راستا باید ارتباط و تعاملی مستمر بین مرکز فنی و حرفهای با سازمانهای صنعتی و تولیدی شهرستان بر اساس نیازهای بازار کار در دستور کار مدیران و کارشناسان مرکز فنی و حرفهای و صاحبان صنایع قرار گیرد.
This study aims at investigating the present situation and the desired status of technical and vocational educations in the industrial sector in Khorramshr in 1392-94. The research method is combinational and based on the analysis of documents, interviews and questionnaires. The population of this study includes all organizations and Companies (medium-sized and big industries in Khorramshahr based on registered information available in the Department of Industries of Khozestan, Ministry of Industries and Mines, Department of Industrial Development and Office of Statistics and Information) which were totally 42 companies and also Technical and Educational Center of Khorramshahr in industry sector. Using purposive sampling, seven companies were selected and then 15 managers and experts were interviewed. Then 140 experts were selected randomly for completing the questionnaires. The collected data has been analyzed using t Test and Paired Samples Test. The findings of the research showed that there was a distance between present situation and the desired status of technical and vocational educations in the industrial sector of Khorramshr. In this regard, the managers of technical and vocational education center and managers and experts of industries should put great emphasis on continuous communication and interaction between technical and vocational education center and industrial and manufacturing organizations in the city based on labor market needs
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نوری (1385)، با عنوان "بررسی وضعیت آموزشهای فنی و حرفهای صنایع در استان ایلام" نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب شاخصهای فرآیند آموزش فاصله وجود دارد.
میانگین و انحراف استاندارد وضعیت موجود و مطلوب نیازسنجی آموزشهای فنی و حرفهای از نظر کارکنان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتههای جدول 1 بیانگر آن است که؛ در وضعیت موجود شاخص 8 یعنی تواناتر شدن افراد در قبول مسئوليتهاي جديد در اثرآموزش دارای بالاترین میانگین (2.
میانگین و انحراف استاندارد وضعیت موجود و مطلوب اجرای آموزشهای فنی و حرفهای از نظر کارکنان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتههای جدول 5 نشان میدهد که، در وضعیت موجود شاخص 9 یعنی تهيه و تحويل به موقع گواهينامه پايان آموزش به شركت كنندگان دارای بالاترین میانگین (2.
میانگین و انحراف استاندارد وضعیت موجود و مطلوب ارزشیابی آموزشهای فنی و حرفهای از نظر کارکنان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتههای جدول 7 نشان میدهد که، در وضعیت موجود شاخص 6 یعنی نظرخواهي از شركت كنندگان بعد از گذشت حدود 3 الي 6 ماه از پايان دوره آموزشي در محل كار آنان جهت اطمينان ازكاربردي و اثر بخش بودن دوره دارای بالاترین میانگین (2.
نتایج بدست آمده از سؤال5 حاکی از آن است که با مقایسه بین وضعیت موجود و مطلوب آموزشهای فنی و حرفهای بخش صنایع از دیدگاه کارکنان به طور کلی تفاوت معنیداری وجود دارد و کارکنان دورههای ارائه شده را مطابق با نیازهای آموزشی خود نمیدانند.