چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی و تدوین مهارتها و صلاحیتهای موردنیاز مربیان درزمینۀ کاربست ICT در آموزش و یادگیری است. این تحقیق یک پژوهش توصیفی - پیمایشی است که جمعآوری دادههای آن به روش دلفی انجامشده است. بدین منظور از۱۰ نفر از کارشناسان و متخصصان برنامۀ درسی در حوزۀ فنّاوریهای نوین ازجمله ICT و مدرسان IT و دستاندرکاران هوشمند سازی مدارس، همچنین ۲۹ مربی منتخب شاغل در مدارس هوشمندی با ویژگیهای تجربه تولید محتوای الکترونیکی و سابقۀ کاربست ICT در کلاس، دعوت به همکاری و مشارکت در طرح شد.
اطلاعات موردنظر با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود، از نمونههای آماری که ۲۹ نفر بودند، گردآوری و رتبهبندی شد. در این تحقیق از روشهای آماری توصیفی، آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، آزمون t و فریدمن استفاده شد. نمونههای آماری دربرگیرندۀ کل افراد جامعۀ آماری بود. از این تعداد ۲۰ نفر مرد و ۹ نفر زن بودند. نتایج نشان داد مربیان بهمنظور بهرهگیری موثر از ICT در فرایند آموزش و تحقیق به آموزش مقدماتی در حد متوسط و آموزش تخصصی در حد بالا نیاز دارند. ازنظر آنها کاربرد ICT در امر آموزش و پژوهش مفید و موثر است و علاقهمند به شرکت در کارگاههای آموزشی بودند که در دورههای تخصصی بیشترین گرایش مربوط به نیاز به شرکت در دورههای آموزشی تجزیه و ارزیابی حرکات انسان بهوسیلۀ کامپیوتر و در دورههای مقدماتی بیشترین گرایش مربوط به کارگاه آموزشی مهارتهای هفتگانه (ICDL) بود. همچنین ازنظر آنها ICT موجب استفادۀ بهینه از امکانات موجود میشود و روحیۀ ابداع و نوآوری را افزایش میدهد و موجب نظم در فعالیتها میشود و به ارائۀ خدمات ورزشی توسط مربیان کمک میکند و امکان آموزش و فعالیت در محیط خارج از مدارس آموزش فنی و حرفهای بهصورت مجازی را فراهم میسازد.
The purpose of this research is to review and develop the skills and competencies required by trainers in the field of ICT application in education and learning. This research is a descriptive-survey research that has been conducted by Delphi method. Thus, we invite 10 experts and specialists from the modern technology curriculum including ICT and IT instructors and school intelligence agents, as well as 29 selected instructors in intelligent schools with experience in the production of electronic content and ICT classroom experience.
The data were collected and ranked by a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were measured. In this research, descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov test, T-test and Friedman test were used. Statistical samples comprised the entire population of the statistical population. Of these, 20 were men and 9 were women. The results showed that instructors need to have a moderate and advanced training in order to effectively use ICT in the education and research process. In their view, the use of ICT in education and research is beneficial and interested in participating in workshops that in specialized courses, the most tendency is related to the need to participate in training courses on the analysis and evaluation of human movements by computer and in the preparatory courses of the most relevant trend The Seventh Skill Workshop (ICDL). Meanwhile, ICT also improves the use of existing facilities and enhances the spirit of innovation and discipline and helps in the provision of sports services by instructors, and provides training and activities in an environment outside of vocational and technical education schools virtually.
خلاصه ماشینی:
امکان استفاده از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در حد ساده و ناچیز، بدون هدف منجر به اتلاف وقت کارآموزان خواهد شد و اینجاست که مربی با کسب صلاحیت و مهارت در این زمینه نهتنها عاملی برای پیشرفت کارآموزان میشود، بلکه سطح یادگیری را نیز افزایش میدهد (جیلان دلا، ۲۰۱۰) 1 .
برای تشکیل گروه متخصصان این پژوهشی با ۱۰ نفر از اساتید، کارشناسان و متخصصان برنامۀ درسی در حوزۀ فنّاوریهای نوین ازجمله ICT و مدرسان IT در بنیاد ICDL، همچنین با ۲9 مربی منتخب شاغل در مدارسی هوشمندی که سابقۀ هوشمندسازی حداقل ۵ سال در بین مناطق تهران و با ویژگیهای، تجربۀ تولید محتوای الکترونیکی و سابقۀ کاربست ICT در کلاسهای درس خود بودند، دعوت به همکاری و مشارکت در طرح شد (جامعۀ آماری این پژوهش بهصورت انتخابی هدفدار بوده اس > گردآوری اطلاعات به روشی کتابخانهای 9 پرسشنامهای انجام گرفت.
ازآنجاکه سطح معناداری آزمون بزرگتر از ۰/۰۵ است، فرض صفر رد نمیشود و نشان میدهد اساتید و مربیان منتخب بهمنظور بهرهگیری مؤثر از ICT در فرایند آموزش و تحقیق در حد متوسط به آموزش نیاز دارند (جدول ۳).
درنتیجه ازنظر اساتید و مربیان منتخب کاربرد ICT در آموزش و پژوهشی مفید و مؤثر است (جدول ۳).
این پژوهش که بهمنظور درک نیازهای آموزشی اساتید و مربیان منتخب درزمینۀ فنّاوری اطلاعات و ارتباطات انجام گرفت، به نتایج درخور توجهی دستیافت که میتواند در برنامهریزیهای مسئولان برای مدیریت دانش و توسعه و بهسازی آموزش مدنظر قرار بگیرد.
نتایج بررسی فرضیههای تحقیق نشان میدهد که اساتید و مربیان منتخب نیاز کمی به آموزش مقدماتی درزمینهء فنّاوری اطلاعاتی و ارتباطی دارند.
نتایج دیگر تحقیق نشان میدهد که اساتید و مربیان منتخب بیشتر به آموزشهای تخصصی درزمینۀ فنّاوری اطلاعاتی و ارتباطی نیاز دارند.