چکیده:
نیاز اقتصادی مهمترین مسئله در زندگی زنان سرپرست خانوار است. معمولا زنان سرپرست خانوار با اشتغال به کار بخش عمدهای از مشکلات روحی ـ روانی و مالی را که پیش روی آنهاست، برطرف مینمایند. آنچه مسلم است در ایران به دلایل متعدد ازجمله کمبود سواد، مسائل جنسیتی، تبعیضی، فقر و تنگدستی، عدم داشتن مهارتهای فنی و حرفهای کافی، سودجویی بهواسطه عدم انجام کارهای سخت و... غالبا از بهکارگیری زنان در مشاغل مختلف از سوی کارفرمایان کوتاهی میشود و این موضوع با ورود زنان سرپرست خانوار به مقولۀ کار و بازار کار دوچندان میگردد. با بررسیهای میدانی مشخص گردیده که در بین همۀ این دلایل نداشتن مهارت در احراز شغل و نیز تثبیت آن بسیار موثر و مهم است. لذا سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مضاف بر آنکه ارائۀ آموزشهای مهارتی فنی و حرفهای مختلف را در دستور کار خود قرار داده است. در پـژوهش حاضـر آمـوزش، مهارتآموزی، طرحهای خوداشتغالی، وام و کمکهـای غیر نقدی متغیـر مـستقل و توانمندسازی متغیر وابسته هستند. روش انجام تحقیق بهصورت پیمایشی بوده و نمونه آماری شامل زنـان سرپرسـت خـانوار است که با آموزشگاههای آزاد شهرستان کرمان در تعامل و آموزش بودهاند و 175 پرسشنامه توسط آنان تکمیلشده است. بهمنظور تعیین روایی ابزار اندازهگیـری از روایی سازه و تحلیل عاملی استفاده شد. در سنجش پایایی الفای کرونباخ توانمندسازی زنـان 92,0 و عوامل موثر 89/0 محاسبه شد و از همبستگی اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری بهمنظور تحلیل آماری استفاده است.
Economic needs are the most important issue in women-headed households. Usually female-headed households with working part of the problem psychological and financial facing them resolve what is certain in Iran for many reasons, including lack of education, gender issues, discrimination, Fqrvtngdsty, lack of skills Technical and professional enough profit due to the lack of hard work and often used by employer’s neglect of women working is different jobs. And the issue of women-headed households in the category of work and the labor market compounded the field investigation identified In between all these reasons, lack of skills is important In between all these reasons, lack of skills in obtaining jobs and fixing it is important and very effective. Therefore, technical training and professional organizations to empower women heads of household in addition to the technical skills and professional training of put on its agenda. The research method was a survey sample of women heading households, which is institutes to the city of Kerman in interactive and educational institutes were and 240 questionnaires completed by them. To determine the validity of construct validity and factor analysis were used. Cronbachchr('39')s alpha measure empowerment of women and 92,0 89/0 factors were calculated and Spearman correlation and structural equation modeling is used for statistical analysis