چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مطالعه تجربه زیسته زنان زندانی شهر سنندج از آموزش فنی و حرفهای در زندان است. در این پژوهش از رویکرد کیفی، استراتژی پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه عمیق با مشارکتکنندگان، بهمنظور پاسخگویی به سوالات پژوهش و دستیابی به هدف پژوهش استفاده شد. در این پژوهش تلاش شد تا درک مشارکتکنندگان از آموزشهای فنی و حرفهای در زندان و همچنین ارزیابی آنان از اثربخشی آموزشهای فنی و حرفهای در زندان تحلیل شود. مشارکتکنندگان در پژوهش 9 نفر از زنان زندانی کانون اصلاح و تربیت شهر سنندج بودند که در دورههای مهارتآموزی سازمان فنی و حرفهای که در زندان شرکت داشتند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و دیدگاه آنان با استفاده روش مصاحبه عمیق جمعآوری و با بهرهگیری از استراتژی تحلیل مضمونی، تحلیل شد. در تحلیل دادهها چهار بعد زمینههای قبل از زندان، زندان، آموزش در زندان و انگیزه مددجویان برای حضور در دورههای آموزشی و اثرات این دورهها در توانمندسازی مددجویان موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که زنان زندانی با زمینههای جرم متفاوت، انگیزهی زیادی برای شرکت در کلاسهای مهارتآموزی دارند. همچنین بررسی تجارب مددجویان نشان داد که حضور در این کلاسها نقش مثبتی درباز توانمندسازی همهجانبه مددجویان داشته و در اکثر موارد با توانمندسازی شغلی و اقتصادی و فراهم نمودن فضای بازسازی مددجویان ازلحاظ روحی، روانی و تربیتی زمینهی ارتکاب مجدد جرم در بین مددجویان را کاهش میدهد.
The purpose of study is assumed to investigate the experience of women prisoners in Sanandaj prison from professional and technical education. It has been used qualitative approach, phenomenology strategy, interview as methodology. In this research, it was attempted to analyze the participantschr('39') understanding of professional and technical training in prison as well as its effectiveness. this study investigate 9 female prisoners at the Sanandaj Center for Rehabilitation and Development who were in VET training course, they were selected through targeted sampling, while they being interviewed based on thematic analysis. In data analysis there were dimensions to be surveyed to empower prisoners before prison including training in jail, client interest to attend in training courses. The findings of the present study indicate that women with different crime grounds have a great incentive to attend classes. Also, studying the experiences of clients showed that attending these classes has a positive role in the comprehensive empowerment of clients. In most cases, job empowerment and providing rehabilitation for prisoners could decrease crimes.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر آموزشوپرورش سلاحی قدرتمند در برابر فقر و گرسنگی و برای توانمندسازی زنان است (اینیورادا و ردی 1 ، 2013) بااینوجود در بسیاری جوامع و همچنین در بسیاری از حرفهها شاهد تبعیض جنسیتی نسبت به زنان و همچنین عدم پذیرش آنها در مشاغل هس > طبق پژوهشهای انجامشده در مورد بازده اجتماعی، این آموزشها در کشور انگلستان باعث اثرات مثبت بر ارتباطات بین نسلی، سلامت عمومی و یک محیط امنتر است و برای جوانان شرکتکننده در برنامههای آموزشهای فنی و حرفهای سبب پیشگیری از رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و یا اعتیاد به مواد مخدر و کاهش بروز بزهکاری میشود (یونیون،2011).
با عنایت به اینکه در حال حاضر و بر اساس پروتکل میان سازمان آموزش فنی و حرفهای و سازمان امور زندانها فرایند باز توانمندسازی زندانیان در زندانها در جریان و دورههای آموزشی و مهارتآموزی مختلفی به زندانیان ارائه میگردد، این مطالعه در پی آن است تا با تحلیل اثرات آموزشهای ارائهشده در زندان راههای ترویج و بهبود کیفیت این آموزشها در زندانها مورد واکاوی علمی قرار گیرد.
بههرحال بر اساس گزارش نتایج اجرای آموزشهای فنی و حرفهای در کشورهایی نظیر سوئد، نروژ، لیتوانی، پرتغال، آلمان و بریتانیا، کاهش بیکاری محلی و ملی، ایجاد فرصتهای اجتماعی بیشتر، کاهش محرومیت اجتماعی، افزایش اشتغال با بهبود شرایط اقتصادی، بهبود وضعیت روانی افراد معلول و افزایش اعتمادبهنفس و عزتنفس آنها، جلوگیری از رفتار ناسالم، مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و یا اعتیاد به مواد مخدر، و کاهش بروز بزهکاری، اثرات مثبت بر ارتباطات بین نسلی، سلام Pettit& Kroth Rogers & Craig Stephen & Olivier Clive شده و محیط امنتر، شکل دادن به توسعه حرفهای و شخصی را میتوان ازجمله آثار مثبت فردی و اجتماعی این آموزشها برشمرد (یونیون،2011).