چکیده:
آموزشگاههای آزاد وابسته به سازمان فنی و حرفهای، چه استراتژی مناسبی را بایستی با توجه به شرایط و موقعیت کنونی و آینده خود؛ انتخاب نمایند؟ و کدام استراتژی ارجحیت و برتری دارد؟ برای تدوین استراتژی آموزشگاه ها، از چهارچوبی با عنوان چهارچوب جامع تدوین استراتژی استفاده شده است. حـاصل تحلیل ماتریس سوات شامل چهار دسته می باشد: راهبردهای قوت ـ فرصت ، ضعف ـ فرصت ، قوت ـ تهدید و ضعف ـ تهدید. در ایـن مـکـاتـب ، راهـبـرد عـبـارت اسـت از فـرآیـنـد تـصـمـیـم گـیـری کـه طـی آن عـوامـل درونـی سـازمـان با عوامل بیرونی به گـونـه ای بـا یـکـدیگر مرتبط می شوند که ارزش هر یک از آنها در تحقق اهداف سازمان به خوبی مشخص میگردد. این مقاله قصد دارد با مطالعه موردی بر روی آموزشگاه های کامپیوتر استان خوزستان ، نقاط قوت ، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای آموزشگاهها را شناسایی کرده و با تجزیه و تحلیل این عوامل و طراحی ماتریسSWOT، استراتژی مناسب را تدوین نموده و با استناد به ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی(QSPM matrix)، به شناسایی و ارزیابی استراتژیها ( تهاجمی، تدافعی، رقابتی و محافظهکارانه ) پرداخته، که نتیجه زیر حاصل شده است: استراتژی رسوخ در بازار با تبلیغات گسترده، دارای نمره جمع جذابیت 5.56 میباشد، درحالیکه استراتژی توسعه بازار با افزایش خدمات و دوره های آموزشی دارای نمره جمع جذابیت 5.26 میباشد. با مقایسه این دو استراتژی بایستی تصمیم بر اتخاذ استراتژی نوع اول یعنی رسوخ در بازار در اولویت کارمان باشد. به عبارت دیگر استراتژی رسوخ در بازار با تبلیغات گسترده، ارجحیت و برتری دارد.
What suitable strategies should be chosen by the independent (prate) institutes affiliated to technical and professional organization regarding their own conditions and present and future situations? Which strategy has priority over the other ones? A frame work called comprehensive framework for preparing strategy (QSPM) has been used for preparing strategy for computers institues. The out come of SWOT matrix is four groups: strength – opportunity guideline, weakness – threat guide line. In these schools, guide line can be defined as a process of making decision during which the internal factors of the organization with external factors are made related in such a way that the value of each of them in realization of the goals of organization will be well determined. This article, by the procedure of the case study on the computers institutes of khouzestan province. Intends to identify weak points and strong points and opportunities and threat the mentioned institute and by analyzing the factors and designing SWOT matrix to prepare suitable strategy for the computer Institute and based an the quantitive strategic matrix it deals with the identification and evaluation of the strategies (aggressive , defensive , competitive and conservative) and the result will be the following indication: The strategy of penetration in the market with widespread propaganda has the total score attraction of 5.56, while the strategy of market developing with increase in services and training course has a total score attraction of 5.26. By comparing these two strategies we should give priority to the first strategy, i.e, the strategy of market penetration, in the other words, the strategy of penetration in the market with widespread propaganda has the priority.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله قصد دارد با مطالعه موردي بر روي آموزشگاه های کامپیوتر استان خوزستان ، نقاط قوت ، نقاط ضعف، فرصتها و تهديدهای آموزشگاهها را شناسايي كرده و با تجزيه و تحليل اين عوامل و طراحي ماتريسSWOT، استراتژي مناسب را تدوين نموده و با استناد به ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی(QSPM matrix)، به شناسایی و ارزیابی استراتژيها ( تهاجمی، تدافعی، رقابتی و محافظهکارانه ) پرداخته، که نتیجه زیر حاصل شده است: استراتژی رسوخ در بازار با تبلیغات گسترده، دارای نمره جمع جذابیت 5.
فرآیند Chandler;1962 Andrews;1971 مدیریت استراتژیک شامل شش گام متوالی و مستمر است (داوری و شانهساززاده،43:1380): 1- تجزیه و تحلیل محیطی 2- پایهگذاری جهتگیری سازمانی 3- هدفگذاری 4- تعیین و تدوین استراتژیها 5- بسترسازی و اجرای استراتژیها 6- کنترل استراتژیها 6- تعاریف ارائه شده از مفهوم "آموزشهای مهارتی" یا " آموزشهای فنی و حرفهای": طبق تعریف سازمان بینالمللی یونسکو، آموزش مهارتی به جنبههای مختلفی از فرآیند آموزش گفته میشود که علاوه بر آموزش عمومی، ب آموزش فناوریها و علوم مرتبط با فناوری و نیز کسب مهارتهای عملی و دانش مرتبط با شغل در بخشهای مختلف زندگی اجتماعی و اقتصادی انسان میپردازد(عطارنیا و همکاران، 1393).
9- چهارچوب جامع تدوین استراتژی دراین چهارچوب ابزارها و روشهایی ارایه میشود که برای انواع سازمانها مناسب است و کمک میکندتا استراتژیهای مناسب شناسایی، ارزیابی و گزینش شوند( اعرابی، 7:1385) دراین چهارچوب محیط داخلی و خارجی سازمان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته، مهمترین نقاط قوت و ضعف داخلی و نیز فرصتها و تهدیدات محیطی شناسایی میشوند، سپس در مرحله مقایسه برحسب میزان اهمیت این عوامل به آنها نمره داده شده است که درهمین راستا از دو ماتریس عوامل داخلی (IFE) و ماتریس عوامل خارجی (EFE) استفاده شده است.