چکیده:
باتوجهبه ضرورت آیندهپژوهی و شناخت آینده و همچنین ابتکارعمل، نیاز است که محققین بدانند آینده سازمانها چگونه خواهد بود. باتوجهبه این ضرورت، پژوهش حاضر به بررسی حوزه قابلیت یادگیری سازمانی در آینده سازمان پرداخته است تا بتواند برای یک سازمان مدیریت بهینهتر و مؤثرتری شکل گیرد. یکی از ابعاد بسیار مهم در بررسی آینده سازمانی، قابلیت یادگیری سازمانی است. باتوجهبه مسائل مطرحشده در ارتباط با آینده و ضرورتهای موجود برای بررسی قابلیت یادگیری سازمانی، میباید به بررسی آینده قابلیت یادگیری سازمانی پرداخته شود. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی و تحلیلی است. در این پژوهش باتوجهبه نظر اساتید دانشگاهی مطالعات اسنادی و کتابخانهای و همچنین بررسی نظرات، مصاحبهها و دیدگاههای خبرگان به یافتن ابعاد مختلف قابلیت یادگیری سازمانی در آینده پرداخته شده است. این ابعاد نشاندهنده ضرورتهای سازمان در آینده است و باید براساس این ابعاد سازمانها برنامهریزیهای آینده خود را انجام دهند. برای تأیید ابعاد مشخصشده در روش تحقیق این پژوهش، پرسشنامهای در جامعه آماری محدودی به جمعآوری داده پرداخت. درنهایت باتوجهبه بررسیهای تکمیلی صورتگرفته روی نظرات شرکتکنندگان در پرسشنامه میتوان نتیجه گرفت که قابلیت یادگیری سازمانی در آینده دارای 7 بعد است. همچنین مهمترین بعد، بعد آزمایش و گشودگی است که دارای بالاترین اولویت برای توجه مدیران ارشد سازمان است. درنهایت، در بخش نتیجهگیری، مدل آیندهپژوهی بهدستآمده از این پژوهش ترسیم شد.
Given the need for future research and future cognition as well as initiative, researchers need to know what the future of organizations will be. Given this necessity, the present study explored the area of organizational learning capability in the future of the organization in order to form a more efficient and effective management organization. One of the most important aspects of future organizational research is organizational learning capability. Given the issues raised in relation to the future and the necessity for examining organizational learning capability, the future study of organizational learning capability should be addressed. Research Method The research is descriptive and analytical. In this study, according to the viewpoints of academic and documentary and library studies professors, as well as reviewing the opinions, interviews and views of experts, different aspects of future organizational learning capability have been investigated. These dimensions represent the needs of the organization in the future and they should plan their future according to these dimensions. To confirm the dimensions specified in the research method of this research, a questionnaire was used in a limited statistical population to collect data. Finally, based on the complementary survey of participants' views on the questionnaire, it can be concluded that future organizational learning capability has 7 dimensions. Also, the most important aspect is the testing and openness dimension, which has the highest priority for the attention of senior managers of the organization. Finally, the concluding section of the futures model derived from this study is drawn.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش باتوجه به نظر اساتيد دانشگاهي مطالعات اسنادي و کتابخانه اي و همچنين بررسي نظرات ، مصاحبه ها و ديدگاه هاي خبرگان به يافتن ابعاد مختلف قابليت يادگيري سازماني در آينده پرداخته شده است .
بنابراين ، باتوجه به تمامي مطالب پيش گفته ، محوريت آينده پژوهي در دهه هاي اخير و توجه محققان مديريت به اين مقوله ، موجب شده است که تحقيقات گسترده اي دراين خصوص صورت گيرد؛ اما عدم انجام پژوهشي مستقل با عنوان طراحي الگوي آينده پژوهي: ارائه تصوير آينده سازمان جهت توسعه قابليت يادگيري سازماني در کشور، اهميت انجام چنين پژوهشي را موجب شد.
پيشينه پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} روش شناسي پژوهش هدف اين تحقيق ارائه يک الگوي آينده پژوهي جهت توسعه قابليت يادگيري سازماني است ، بنابراين ، اين پژوهش ، توصيفي ـ تحليلي است که ازنظر ماهيت ، کاربردي محسوب ميشود و ازلحاظ شيوه و نحوه جمع آوري و دريافت اطلاعات ، اين تحقيق در حوزه مطالعات ميداني قرار دارد.
براي رتبه بندي و بررسي اينکه مهم ترين بعد قابليت يادگيري سازماني موجود در کارکنان سازمان ها کدام ابعاد ميباشد، از رتبه بندي آزمون فريدمن استفاده شده است .
نتايج آزمون کلموگراف اسميرنوف براي ابعاد قابليت يادگيري سازماني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان گونه که در جدول مشاهده ميکنيد براي همه ابعاد، معنيداري بزرگتر از ٠/٠٥ به دست آمده است که نشان ميدهد داده ها داراي توزيع بهنجار ميباشند و همچنين از اين نتيجه و از آزمون هاي پارامتري براي بررسي ميتواند استفاده شود.