چکیده:
مادری، حس زیبای عاطفهورزی و فرزندی، نمادِ این نیاز عاطفی است. احساسِ طبیعیِ مادری و فرزندی در برخی موارد بصورت طبیعی و زیستیِ خود، امکانپذیر نیست؛ لیکن افراد میتوانند آن را با پذیرش فرزند غیرزیستی، به صورتی کامل و مانا، تجربه نمایند. با وجودِ نرخ بالای ناباروری در میان خانوادههای ایرانی باور به قابلیت مادری بدون زایمان و پذیرش فرزند غیرزیستی، همچنان ناتمام مانده است. مساله پژوهش حاضر بررسی چالشهای بانوان در مسیر فرزندپذیری است در این راستا با استفاده از رویکرد کیفی و از طریق مصاحبه عمیق با 28 نفر از بانوان دارای فرزندغیرزیستی و تحلیل محتوای مصاحبهها، چالشهای فرزندپذیری در سه مقوله اصلی استخراج شد. «نگرش اجتماعی، فرهنگی و مذهبی»، «ساختار قانونی، مذهبی و خانوادگی» و «عملکرد انتخابمدار، آگاهانه و مسئولانه» به عنوان مهمترین چالشهای اقدام به فرزندپذیری غیرزیستی شناسایی گردید؛ درونمایهی استخراج شده از مقولات نیز تحت عنوان «نگرشهای فردی و اجتماعی ناشی از ارزشها و باورهای سنتی نهادینه شده نسبت به فرزندخوانده» بوده که زمینهساز بروز چالشهای فرزندپذیری غیرزیستی میباشد.
Motherhood, the beautiful sense of affection and childishness, is a symbol of this emotional need. In some cases, the natural feeling of motherhood and childhood is not possible naturally and biologically; However, individuals can experience it completely and meaningfully by adopting a non-living child. Despite the high rate of infertility among Iranian families, the belief in the ability of a mother without childbirth and the adoption of an abnormal child remains unfinished. The aim of the present study is to examine the challenges of women in the path of adoption. In this regard, using a qualitative approach and through in-depth interviews with 28 women with non-living children and analyzing the content of interviews, adoption challenges were extracted in three main categories. "Social, cultural and religious attitudes", "legal, religious and family structure" and "selective, conscious and responsible practice" were identified as the most important challenges of abiotic adoption; The theme extracted from the categories is entitled "Individual and social attitudes arising from traditional values and beliefs institutionalized towards the adopted child", which is the basis for the challenges of abiotic adoption.
خلاصه ماشینی:
از این منظر تا زمانی که اجزا با هم به گونه ای هماهنگ عمل کنند، این سیستم به خوبی به کار خود ادامه می دهد و هنگامی که بنا به دلایلی ساختار سلسله مراتب ، یا قوانین یا عشق و عاطفه و مواردی از این قبیل دگرگون شود، دچار اختلال می شود (چابکی و زارعان ، ١٣٩٧) بررسی مشکلات فرزندپذیری در میان بانوان می تواند اثرات سیستم های خانواده همچون جایگاه مرد در 1 Bifulco 2 Jacobs 3 Bunn 4 Thomas 5 Irving 6 Attachment theory 7 John Bowlby 8 Chibucos & Leite 9 Bradshow خانواده و یا دخالت والدین و یا فشارهای اجتماعی همچون نگرش جامعه به فرزندخواندگی و یا نوع و سنخ قوانین فرزندخواندگی ، بر تصمیم گیری برای فرزندپذیری را تبیین نماید.
بررسی مطالعات پیشین ، بیانگر این واقعیت است که علی رغم پیشینه طولانی فرزندپذیری در ایران ، این واقعیت از نظر علمی مورد کند و کاو جدی قرار نگرفته است ؛بنابراین منابع محدودی از این منظر در دسترس است ؛ در عین حال در ارتباط با موضوع فرزندخواندگی ، مطالعاتی صورت گرفته است از جمله : سپهر و همکاران (١٣٨٠) در مقاله ای با عنوان «وضعیت و چالش های موجود در رابطه با پذیرش و مراقبت از کودکان در خانواده های جایگزین » به مشکلات موجود برای فرزندپذیری در ایران یعنی نبود اطلاع رسانی به موقع و کافی به خانواده های نابارور و مشکلات روان شناختی خانواده های جایگزین پرداخته اند و معتقدند با حضور و نظارت بیشتر دولت ، ارتقای استانداردهای خدماتی ، همکاری نزدیک واحدهای درمان ناباروری و مراکز پذیرش فرزند، توسعه ی خدمات مشاوره ای به خانواده ها قبل و بعد از تحویل فرزند از اقدامات ضروی است .